Komisja wydała decyzję w sprawie skargi o dyskryminację klientki w jednym ze sklepów w Irlandii.
Komisja ds. Stosunków w Miejscu Pracy w Irlandii (WRC) orzekła w sprawie skargi o dyskryminację klientki w jednym ze sklepów.
Komisja ds. Stosunków w Miejscu Pracy w Irlandii
Z podanych informacji wynika, że niepełnosprawnej intelektualnie kobiecie odmówiono wejścia do jednego ze sklepów w Irlandii. Do zdarzenia doszło w listopadzie 2021 roku, a skargę w imieniu poszkodowanej złożyła jej siostra.
Kobieta po incydencie wróciła do domu, a jej siostra zadzwoniła do sklepu z prośbą o wyjaśnienie sytuacji. Kierownik ochrony sklepu informował ją, że poszkodowana została wcześniej przyłapana na kradzieży towaru w dwóch sklepach w mieście.
W związku z tym otrzymała zakaz wstępu do wszystkich sklepów tej sieci, jak poinformował. Przytoczył przy tym szczegóły domniemanej kradzieży, w którą zaangażowano lokalną Gardę.
Kobieta sprawdziła na posterunku Gardy czy jej siostra faktycznie dokonała rzekomej kradzieży. Jednak funkcjonariusze zapewnili ją, że nie było żadnego zgłoszenia w sprawie kradzieży z udziałem jej siostry.
Kiedy oddzwoniła do kierownika ochrony sklepu i poprosiła o nazwisko funkcjonariusza Gardy, który aresztował domniemaną złodziejkę w sklepie, mężczyzna powiedział jej, że „nie ma prawa udzielać takich informacji”.
Kobieta dążyła do wyjaśnienia tej sprawy do końca i złożyła stosowne wnioski o dostęp do informacji RODO oraz o podanie informacji na temat zdarzenia na piśmie.
Jednak sklep nie odpowiedział na żadne wysłane pismo. Siostra kobiety złożyła więc skargę o dyskryminację do Komisji WRC.
Odszkodowanie w Irlandii
W trakcie przesłuchania w komisji WRC wyjaśniono powód, dla którego kobieta nie została wpuszczona do sklepu.
Kierownik ochrony sklepu pomylił skarżącą z inną klientką, która faktycznie została złapana na kradzieży towaru w tym sklepie.
Mężczyzna nie zapytał poszkodowanej o nazwisko, lecz na podstawie jej wyglądu uznał, że to osoba odpowiedzialna za wcześniejsze kradzieże w tej sieci sklepów.
Oficer orzekający WRC zaakceptował tłumaczenie, że działanie kierownika ochrony oparte było na „błędnej tożsamości” klientki.
Jednak poszkodowana aż do rozprawy w WRC nie została poinformowana o pomyłce, nie otrzymała też żadnych przeprosin ze strony pracownika sklepu. Stwierdzono także, iż ze względu na swoją niepełnosprawność skarżąca nie była w stanie skonfrontować się z kierownikiem ochrony.
Komisja WRC podtrzymała więc skargę o dyskryminację ze względu na niepełnosprawność i nakazała wypłatę 15 000 euro odszkodowania dla poszkodowanej klientki.