W ostatnich tygodniach nadal odnotowuje się szybko rosnące ceny w sklepach w Irlandii.
Mimo spowolnienia inflacji spożywczej w Irlandii, ceny w sklepach nadal szybko rosną – w ciągu ostatnich 12 tygodni odnotowano wzrost o 12,8%.
Inflacja w Irlandii
Nowe dane przedstawione przez firmę analityczną Kantar wskazują na wzrost sprzedaży artykułów spożywczych w Irlandii w zeszłym miesiącu, jednak jest to głównie wynikiem rosnących kosztów produktów, a nie ze zwiększonych zakupów.
Wzrost cen o 12,8% w ciągu 12 tygodni do 6 sierpnia porównuje się do wzrostu o 14,7% w ciągu 12 tygodni do 9 lipca. Najnowszy wskaźnik stanowi najniższy poziom inflacji spożywczej od listopada zeszłego roku.
Irlandzcy klienci również wykonują nieco mniej wizyt w supermarketach – jest to spadek o 0,5%, z 20,1 liczby wizyt w lipcu do 19,6 w sierpniu.
Prawie jedna czwarta wszystkich sprzedaży w supermarketach dotyczy produktów promocyjnych. Sprzedaż produktów marki własnej wzrosła o 13% w ostatnich 12 tygodniach, a te produkty utrzymują nieco większy udział w rynku niż produkty markowe.
Sprzedaż produktów na grilla, burgerów i gotowych sałatek spadła w zeszłym miesiącu, prawdopodobnie w wyniku złej pogody. Sprzedaż lodów spadła o 2,5 miliona euro w porównaniu z zeszłym rokiem.
Sprzedaż słodyczy wzrosła o 4,7 miliona euro w skali roku, a produkty „ciepłe”, takie jak zupa i gorące napoje, cieszą się większą popularnością niż w tym samym okresie w poprzednim roku.
Sklepy w Irlandii
Dunnes Stores i Tesco to najpopularniejsze obecnie irlandzkie supermarkety, oba mające 22,6% udziału w rynku.
SuperValu posiada 20,9% rynku, a jego klienci dokonują najwięcej zakupów w porównaniu do wszystkich sprzedawców – średnio 22,2 wizyty.
Natomiast sieci sklepów Lidl i Aldi posiadają odpowiednio 13,8% i 12,6% udziału w rynku w Irlandii.
Według Kantar ruch w supermarketach spadał sukcesywnie przez ostatnie pięć miesięcy, a klienci zrobili o 882 000 mniej wizyt w zeszłym miesiącu w porównaniu z poprzednim miesiącem.