Najnowsze dane pokazują pozytywne zmiany na rynku żywnościowym w Irlandii, z niższą inflacją i wzrostem sprzedaży detalicznej.
Według najnowszych danych z firmy analitycznej Kantar, inflacja cen żywności w Irlandii spadła dwunasty miesiąc z rzędu, osiągając najniższy poziom od marca 2022 roku.
Inflacja w Irlandii
To dobra wiadomość dla konsumentów, którzy również skorzystali z niższych cen podczas przygotowań do świąt wielkanocnych i ferii szkolnych.
Inflacja żywności wyniosła 2,9% w ciągu ostatnich 12 tygodni do 14 kwietnia, co oznacza spadek o 12,9 punktu procentowego w porównaniu z kwietniem 2023 roku.
Spadek ten przyczynił się do wzrostu sprzedaży detalicznej żywności na wynos o 4% w ciągu czterech tygodni do połowy kwietnia.
Konsumenci zwiększyli wydatki, szczególnie w przygotowaniu na Wielkanoc i ferie szkolne. Średnia liczba wizyt w sklepach wzrosła do 21,5 w kwietniu, a 43% jajek wielkanocnych zakupiono w ramach promocji.
Ponadto, sprzedaż produktów własnej marki wzrosła o 6,5% w ujęciu rocznym, stanowiąc około 48% całkowitej sprzedaży.
Wzrost sprzedaży w Irlandii
Emer Healy, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Kantar, zauważa, że irlandzcy konsumenci mają bardziej pozytywne nastawienie, dzięki złagodzeniu presji inflacyjnych.
Chociaż nadal około jedna czwarta z nich zgłasza trudności finansowe, to jest to znaczna poprawa w porównaniu do 32% z października zeszłego roku.
Wzrost sprzedaży obejmuje także produkty premium własnej marki, które zanotowały wzrost o 12,9% czyli o 18,7 miliona euro.
Sklepy w Irlandii
Sprzedaż online również wykazała znaczący wzrost o 19,5% rocznie, z dodatkowymi 33 milionami euro wydatków, wspomaganych przez częstsze i większe zakupy oraz nowych klientów.
Dunnes Stores utrzymuje pozycję lidera rynku. Na drugim miejscu znajduje się Tesco. Podobnie wzrost częstotliwości zakupów przyczynił się do wzrostu wyników SuperValu i Lidla. Jedynie sieć Aldi odnotowała lekki spadek w sprzedaży.