Szkoły w Irlandii a prawa uczniów - są nowe zalecenia

Według ekspertów w Irlandii to rozwiązanie może przynieść więcej szkód niż pożytku.

Eksperci ostrzegają, że podstawowe prawa dzieci i młodzieży mogą być łamane w ich szkołach.

Szkoły w Irlandii

Coraz więcej szkół w Irlandii decyduje się na całkowity zakaz korzystania z telefonów komórkowych przez uczniów.

Choć takie działania są często motywowane troską o bezpieczeństwo i koncentrację dzieci, najnowszy raport Biura Rzecznika Praw Dziecka (OCO) pokazuje, że to rozwiązanie może przynieść więcej szkód niż pożytku.

Dokument zatytułowany „One Size Does Not Fit All” powstał we współpracy z Młodzieżowym Panelem Doradczym (YAP) i opiera się zarówno na głosach młodych ludzi, jak i analizie krajowych oraz międzynarodowych badań z perspektywy praw dziecka.

Według raportu, ogólny zakaz telefonów w szkołach nie jest skutecznym narzędziem ochrony przed negatywnymi skutkami korzystania z mediów społecznościowych i technologii. Zamiast realnie pomagać uczniom, może prowadzić do ograniczania ich prawa do głosu, nauki i dostępu do informacji.

W dokumencie podkreślono, że takie podejście nie uwzględnia różnorodności szkół, poziomu rozwoju uczniów oraz ich indywidualnych potrzeb. Wprowadzanie uniwersalnych zasad dla wszystkich placówek i grup wiekowych jest nie tylko niepraktyczne, ale również sprzeczne z ideą wspierania dzieci w rozwoju kompetencji cyfrowych.

Nowe zalecenia w Irlandii

Zebrane opinie młodzieży jasno pokazują, że smartfony odgrywają w ich życiu znacznie większą rolę niż tylko narzędzie do komunikacji. Uczniowie wykorzystują je do nauki, zdobywania wiedzy, dbania o zdrowie psychiczne i fizyczne, a także do podtrzymywania kontaktu z kulturą, językiem i tożsamością.

Wielu młodych ludzi zwraca uwagę, że decyzje o zakazach były podejmowane bez ich udziału. Czują się pomijani w dyskusji, która bezpośrednio dotyczy ich codziennego funkcjonowania w szkole.

Raport OCO zawiera pięć głównych rekomendacji, które mają stanowić drogowskaz dla rządu, szkół i instytucji edukacyjnych:

  • unikanie wprowadzania ogólnych zakazów telefonów we wszystkich szkołach
  • inwestowanie w edukację cyfrową i rozwój kompetencji medialnych wśród uczniów
  • prowadzenie pogłębionych badań nad wpływem technologii na dzieci i młodzież
  • opracowanie zróżnicowanych i dostosowanych zasad korzystania z telefonów w zależności od wieku i potrzeb uczniów
  • zwiększenie wsparcia informacyjnego dla rodziców, nauczycieli i dorosłych opiekunów

W praktyce oznacza to konieczność stworzenia oddzielnych programów edukacji cyfrowej, budowania bezpiecznych przestrzeni online i zwiększenia regulacji dotyczących dostawców usług internetowych.

Zamiast szukać prostych odpowiedzi w formie zakazów, eksperci zalecają podejście bardziej kompleksowe, oparte na współpracy, edukacji i wzmacnianiu kompetencji młodzieży.

Tylko w ten sposób możliwe będzie przygotowanie dzieci i nastolatków do bezpiecznego i odpowiedzialnego funkcjonowania w świecie cyfrowym – zarówno w szkole, jak i poza nią.

Tomasz Lemowski
Redaktor strony Polonia Irlandia, specjalizujący się w dostarczaniu aktualnych informacji dotyczących życia w Irlandii. Swoją przygodę z dziennikarstwem internetowym rozpoczął od publikacji na tematy społeczne i kulturalne, by z czasem skupić się na dostarczaniu rzetelnych informacji o życiu w Irlandii. Specjalizuje się w analizie bieżących wydarzeń i tematach przydatnych dla Polonii w Irlandii.