Nowe ustalenia - czy rząd w Irlandii zmieni strategię

Nowe badania pokazują, że popularne samochody emitują niemal pięć razy więcej dwutlenku węgla niż wynika z oficjalnych testów. To odkrycie może zmusić irlandzki rząd do ponownego przemyślenia strategii.

Samochody hybrydowe typu plug-in przez lata były przedstawiane jako kompromis między tradycyjnym napędem a elektromobilnością – miały oferować możliwość jazdy na napędzie elektrycznym na krótkich trasach i jednocześnie pozwalać na dłuższe podróże dzięki silnikowi spalinowemu. Jednak nowy raport organizacji Transport & Environment podważa ten obraz.

Samochody hybrydowe

Analiza danych z mierników zużycia paliwa w 800 000 pojazdach zarejestrowanych w Europie w latach 2021–2023 ujawnia, że średnia emisja CO2 z PHEV-ów jest 4,9 razy wyższa niż wskazują testy laboratoryjne.

Co więcej, samochody te są zaledwie o 19% mniej emisyjne niż auta benzynowe i diesle, mimo że oficjalnie deklarowano aż 75% redukcję emisji dwutlenku węgla.

Problemem okazuje się rozbieżność między założeniami testów a rzeczywistym użytkowaniem. W laboratoriach przyjmuje się, że kierowcy pokonują nawet 84% trasy na silniku elektrycznym.

Tymczasem w praktyce udział jazdy w trybie elektrycznym wynosi zaledwie 27%. Powodem jest między innymi zbyt mała moc silników elektrycznych, które nie są w stanie samodzielnie napędzać pojazdu w każdych warunkach, co zmusza układ do częstego uruchamiania silnika spalinowego – nawet w trybie elektrycznym.

Strategia elektromobilności

Rzeczywiste zużycie paliwa oznacza nie tylko większe zanieczyszczenie środowiska, ale także wyższe koszty dla kierowców. Szacuje się, że użytkownicy hybryd plug-in płacą średnio około 500 euro więcej rocznie za eksploatację niż wynikałoby to z danych testowych.

W świetle najnowszych ustaleń pojawiają się pytania, czy pojazdy PHEV w ogóle powinny być zaliczane do celów dotyczących elektromobilności. W wielu krajach – w tym w Irlandii – uwzględnia się je obecnie jako część statystyk pojazdów elektrycznych, co może sztucznie zawyżać postęp w redukcji emisji.

Rząd Irlandii utrzymuje cel, zgodnie z którym do 2030 roku 30% floty pojazdów ma stanowić transport zeroemisyjny. Jednak bez rozróżnienia między w pełni elektrycznymi pojazdami a hybrydami plug-in, osiągnięcie tego celu może nie przełożyć się na realne ograniczenie emisji.

Według ekspertów, nowe dane skłaniają do refleksji nad polityką klimatyczną i dopłatami do pojazdów hybrydowych typu plug-in. Jeśli mają one nadal być wspierane finansowo i wliczane do celów klimatycznych, konieczne jest dostosowanie przepisów do rzeczywistego poziomu emisji.