Mieszkańcy Irlandii podejmują kolejne próby sprostania inflacji artykułów spożywczych.
Inflacja cen artykułów spożywczych na rynku irlandzkim spadła do najniższego poziomu od pięciu miesięcy, ale ceny w sklepach nadal gwałtownie rosną.
Ceny w sklepach w Irlandii
Według najnowszych danych od agencji Kantar, inflacja artykułów spożywczych w Irlandii wynosiła 10,5% w 12 tygodniach do 1 października.
Chociaż wskaźnik ten jest niższy niż w poprzednim okresie, kiedy wynosił 11,3%, najnowszy wzrost doda 176 euro do średniego rachunku za zakupy na cały rok, co spowoduje wzrost rachunków z 1677 euro do 1853 euro, zgodnie z danymi Kantar.
Odzwierciedlając trwający trend konsumentów poszukujących tańszych produktów, sprzedaż produktów własnej marki wzrosła o 11,5% w ciągu ostatnich trzech miesięcy, w porównaniu z wzrostem produktów markowych o zaledwie 5,1%.
Produkty własnej marki stanowią teraz 47,9% udziału w rynku spożywczym, podczas gdy udział towarów wartościowych marek wynosi 46,8%, osiągając najwyższy poziom od czerwca 2022 roku.
Sklepy w Irlandii
Najnowsze dane wskazują, że sklepy Dunnes Stores cieszą się największą popularnością wśród punktów sprzedaży supermarketów, posiadając 23,3% udziału w rynku, a następnie Tesco z wynikiem 22,5%, SuperValu z wynikiem 20,6%, oraz Lidl i Aldi z wynikami odpowiednio 13,5% i 12,3%.
Analitycy z Kantar podkreślają, że ich wskaźnik inflacji jest oparty na zakupowych nawykach 5000 gospodarstw domowych w Irlandii i uważają go za najbardziej wiarygodny.
Jednocześnie eksperci rynkowi wskazują, że ten poziom inflacji stwarza wyzwanie dla przeciętnego konsumenta, który stara się zapanować nad swoim budżetem.