Duże zmiany na irlandzkich drogach - w miastach pojawią się nowe strefy

Irlandzki rząd konsekwentnie realizuje strategię poprawy bezpieczeństwa na drogach, której celem jest zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków i poważnych obrażeń o połowę do końca tej dekady.

Władze lokalne w Irlandii zostały zobowiązane do wprowadzenia nowych ograniczeń dla kierowców w obszarach zabudowanych i miejskich tam, gdzie będzie to uzasadnione. Zmiany mają zostać wdrożone najpóźniej do 31 marca 2027 roku.

Ograniczenia dla kierowców

Irlandzki rząd konsekwentnie realizuje strategię poprawy bezpieczeństwa na drogach, której celem jest zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków i poważnych obrażeń o połowę do końca tej dekady.

Kolejnym etapem tego planu jest obniżenie limitów prędkości w miastach i miasteczkach do poziomu 30 km/h, co ma zapewnić większą ochronę niechronionym uczestnikom ruchu – pieszym, rowerzystom i użytkownikom hulajnóg.

Wprowadzenie niższych limitów prędkości w gęsto zaludnionych rejonach ma przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków i zwiększenia poczucia bezpieczeństwa mieszkańców. Eksperci wskazują, że zderzenia przy prędkości 30 km/h znacznie rzadziej kończą się tragicznie niż przy prędkościach przekraczających 50 km/h.

Dodatkowo, niższe limity mogą zachęcić więcej osób do korzystania z aktywnych form transportu – spacerów, jazdy rowerem czy hulajnogą – co wpłynie pozytywnie na zdrowie publiczne i środowisko.

Konsultacje społeczne i lokalne decyzje

W przeciwieństwie do zmian wprowadzanych na drogach wiejskich, gdzie w lutym 2025 roku domyślny limit został obniżony z 80 km/h do 60 km/h, w miastach i osiedlach decyzje będą należeć do władz lokalnych.

Każda rada gminy lub miasta będzie musiała przyjąć odpowiednie przepisy w drodze uchwał, po przeprowadzeniu obowiązkowych konsultacji społecznych. To mieszkańcy i lokalne społeczności będą mieli wpływ na ostateczny kształt zmian. Ostateczne decyzje zapadną w głosowaniu większości radnych.

Proces ten ma umożliwić inżynierom samorządowym – dobrze znającym lokalne warunki drogowe – dokładne przeanalizowanie sytuacji i zaproponowanie realnych oraz uzasadnionych zmian zgodnych z nowymi krajowymi wytycznymi.

Nowe strefy w miastach w Irlandii

Strefy z ograniczeniem prędkości do 30 km/h funkcjonują już w części Dublina, Cork, Limerick, Galway, Dundalk oraz w wielu osiedlach mieszkaniowych. Nowe regulacje mają na celu rozszerzenie tego rozwiązania na kolejne obszary, bazując na pozytywnych doświadczeniach samorządów, które już wdrożyły takie zmiany.

Na realizację projektu przeznaczono 20 milionów euro. Środki te zostaną przekazane władzom lokalnym na zakup i instalację nowych znaków drogowych oraz słupków informacyjnych, niezbędnych do wprowadzenia zmian w terenie.

Więcej: gov.ie