
Nowa struktura to krok w stronę bardziej nowoczesnego, przejrzystego i dostępnego systemu transportowego w Irlandii.
Już od 28 kwietnia zmieniają się niektóre zasady dotyczące transportu publicznego w Irlandii.
Transport publiczny w Irlandii
Dla osób dojeżdżających do pracy w promieniu 50 km od Dublina strefa Leap Card na bilety kolejowe zostaje rozszerzona:
- Strefa 2 obejmie obszary takie jak Gormanston, Skerries, Kilcock, Sallins & Naas, Greystones i Kilcoole.
- Strefa 3 obejmie obszary takie jak Drogheda, Enfield, Newbridge i Wicklow Town.
- Strefa 4 będzie najbardziej oddalona od centrum miasta i obejmie obszary takie jak Kildare Town i Rathdrum.
Do tej pory pasażerowie Dublina podróżujący na krótkich trasach pociągiem mogli płacić za pomocą Leap Card, ale osoby z miast położonych dalej w pasie podmiejskim musiały kupić bilet.
Obszar Leap jest podzielony na cztery strefy, w których obowiązują różne taryfy. Pasażerowie będą mogli kupować bilety kolejowe strefowe za pomocą aplikacji Leap Top-Up.
Niektóre bilety będą tańsze, inne droższe. W dalszych strefach (3 i 4) ceny spadają. Bliżej miasta mogą pojawić się podwyżki, zwłaszcza w strefie 2.
Zmiany dla użytkowników Leap Card
Popularna taryfa TFI 90 minut zostaje bez zmian. To dobra wiadomość dla tych, którzy korzystają z autobusów, tramwajów i kolei w obrębie Dublina.
Natomiast zmiany dla pasażerów to:
- Wyższe opłaty za brak tag-off. Jeśli nie zakończysz podróży prawidłowo, system naliczy wyższą kwotę – nawet do 7,50 euro.
- Zniesienie dopłaty za przesiadki na Luas. Przejazdy z pociągu na tramwaj (np. z Heuston do centrum) będą bez dodatkowych kosztów.
- Zmienią się minimalne salda na karcie. Dla dorosłych w dalszych strefach wymagane będzie co najmniej 2,50 euro.
Nowe zasady to krok w stronę uproszczenia i ujednolicenia systemu. Ale dla wielu osób oznaczają konkretne zmiany w codziennym dojeździe.
Szczegóły dostępne są na stronach TFI oraz Iarnród Éireann. Przewoźnicy organizują także webinary, na których można zadać pytania i rozwiać wątpliwości.