
W południowej części Irlandii rozpoczęły się prace przygotowujące popularną trasę do projektu, który ma diametralnie zmienić jakość podróży mieszkańców.
Rozbudowa sieci kolejowej w Cork wchodzi w kluczową fazę. Rozpoczęły się prace przygotowujące trasę Glounthaune–Midleton do budowy drugiego toru, który ma diametralnie zmienić jakość podróży mieszkańców.
Modernizacja kolei w Irlandii
Na trasie Glounthaune–Midleton zakończono już wzmocnienie i przygotowanie podłoża torowego. Teraz ekipy kolejowe rozpoczęły przesuwanie istniejącego toru, aby zrobić miejsce dla dodatkowej linii.
Układanie nowych torów rozpocznie się na początku października 2025 roku i potrwa kilka miesięcy. Zakończenie prac przewidziano na połowę 2026 roku, a całość projektu ma być w pełni ukończona do końca 2026 roku.
Następnie rozpoczną się prace związane z montażem nowoczesnych systemów sygnalizacji, telekomunikacji oraz przygotowaniem całej infrastruktury do uruchomienia.
Miliardowa inwestycja w Cork
Budowa drugiego toru na trasie Glounthaune–Midleton to element fazy pierwszej Cork Area Commuter Rail Programme – największego programu modernizacji kolei w historii regionu, którego wartość sięga 1 miliarda euro.
W ramach tego etapu zrealizowano już m.in. budowę nowego peronu nr 6 na stacji Kent w Cork, otwartego w kwietniu 2025 roku kosztem 23 mln euro. Modernizacja obejmuje również prace na liniach do Cobh i Mallow.
Dzięki nowej infrastrukturze możliwe będzie znaczące zwiększenie częstotliwości kursów na wszystkich trzech trasach podmiejskich w Cork. Ma to szczególne znaczenie dla mieszkańców wschodniego i północnego Cork, którzy codziennie dojeżdżają do miasta.
Nowe stacje kolejowe
Jeszcze większe zmiany przyniesie druga faza projektu, która jest obecnie przedmiotem konsultacji społecznych. Obejmuje ona budowę aż ośmiu nowych stacji w lokalizacjach:
- Blackpool
- Monard
- Tivoli
- Carrigtwohill West
- Waterrock
- Ballynoe
- Blarney
- Dunkettle
Plan zakłada także pełną elektryfikację sieci kolejowej, budowę nowego zaplecza technicznego oraz zakup dodatkowego taboru. Dzięki temu pociągi w Cork będą mogły kursować nawet co 10 minut, zapewniając mieszkańcom wygodną i niezawodną alternatywę dla samochodu.
Kolejna runda konsultacji oraz złożenie formalnego wniosku o zatwierdzenie inwestycji planowane są na 2026 rok. Modernizacja kolei w Cork to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale również krok w stronę bardziej zrównoważonego transportu.
Projekt ma na celu:
- zwiększenie częstotliwości połączeń i komfortu podróży
- stworzenie zintegrowanej sieci komunikacyjnej z multimodalnym węzłem na stacji Kent
- ograniczenie korków w mieście i zmniejszenie emisji spalin
- przygotowanie regionu na rosnącą liczbę mieszkańców i podróżnych
Równolegle prowadzone są prace nad modernizacją systemów sygnalizacji i komunikacji na wszystkich liniach podmiejskich. Zakończenie tego etapu również przewidziano na 2026 rok.