Nowa metoda oszustów w Irlandii - można się nabrać

Oszuści wykorzystują kryzys kosztów utrzymania w Irlandii do wyłudzenia danych.

Ministerstwo Środowiska, Klimatu i Komunikacji ostrzega przed nową metodą oszustwa w Irlandii.

Oszustwo w Irlandii

Oszuści wykorzystują kryzys kosztów utrzymania w Irlandii do wyłudzenia danych od mieszkańców, jak poinformowano.

Tym razem metoda polega przesyłaniu fałszywych wiadomości tekstowych oferujących obniżone rachunki za prąd.

W wiadomości poinformowano, że odbiorca jest „uprawniony do obniżonego rachunku za prąd w ramach programu wsparcia energetycznego”.

W wiadomości znajduje się też link do aplikacji, który przekierowuje użytkowników na stronę internetową, wyglądającą podobnie do oficjalnej strony rządowej gov.ie.

Ostrzeżenie dla mieszkańców Irlandii

Ministerstwo apeluje o zachowanie ostrożności wobec tych wiadomości tekstowych oraz innych wiadomości tekstowych i e-maili, które proszą o podanie danych osobowych lub kliknięcie w link.

Rzecznik ministerstwa ostrzegł:

Ministerstwa i agencje rządowe oraz banki nigdy nie będą dzwonić, wysyłać wiadomości tekstowych, e-maili ani połączeń wideo z nieoczekiwaną prośbą o podanie danych bankowych.
Nigdy nie podawaj danych bankowych, haseł ani danych osobowych, jeśli wydaje się to podejrzane lub niespodziewane.

Rzecznik dodał przy tym, że nie należy komunikować się z nikim, kto twierdzi, że zna nasz numer PPS.

Osoby, które uważają, że padły ofiarą przestępstwa internetowego, są zachęcane do zrobienia zrzutów ekranu z wiadomości tekstowych, e-maili lub innych form komunikacji oraz skontaktowania się z lokalnym posterunkiem Gardy. Należy również Zmień wszystkie hasła online – upewnij się, że hasła są bezpieczne i prywatne.

W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości należy sprawdzić adres URL strony internetowej – linki od rządu zawsze zawierają część adresu gov.ie.

Ministerstwo przypomina też, że nigdy nie należy klikać w podejrzane linki w e-mailach ani wiadomościach tekstowych. Nie należy odpowiadać na podejrzane wiadomości, które instruują odbiorcę, aby przesłał pieniądze lub zmienił dane bankowe.

Nie należy również udostępniać treści od niezaufanych źródeł w mediach społecznościowych – może to wywoływać strach wśród innych osób, jak stwierdzono.