
Bank ostrzega klientów przed fałszywymi reklamami zalewającymi media społecznościowe, które podszywają się pod znane w Irlandii sklepy i marki.
W miarę zbliżania się Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku, coraz więcej osób decyduje się na zakupy przez internet. Ten trend nie umknął uwadze oszustów, którzy publikują fałszywe reklamy na Facebooku, Instagramie czy innych platformach społecznościowych.
Jak działają oszuści?
Oferty te często wyglądają na wyjątkowo atrakcyjne, kusząc klientów rzekomymi promocjami znanych sieci handlowych. Fałszywe reklamy najczęściej podszywają się pod sklepy takie jak Lidl, Tesco czy inne znane marki.
Kliknięcie w taką reklamę przekierowuje użytkownika na podrobioną stronę internetową, która do złudzenia przypomina oryginał. Jej jedynym celem jest wyłudzenie danych – zarówno osobowych, jak i finansowych.
Przykładowe „oferty” to bieżnia za 119,99 euro czy laptop za 99,99 euro. Tego typu reklamy są całkowicie fałszywe i stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników internetu.
Bank of Ireland podkreśla, że problem nasila się szczególnie w okresie świątecznym. Tylko w zeszłym roku, między 23 a 29 grudnia, zespół ds. oszustw odebrał ponad 10 000 telefonów od klientów, z czego aż 550 zgłoszeń miało miejsce w sam dzień Bożego Narodzenia.
Ochrona klientów w Irlandii
W odpowiedzi na zagrożenie bank zapewnia, że jego zespół ds. bezpieczeństwa działa przez całą dobę – również w Święta i Nowy Rok. Klienci mogą zgłaszać podejrzane działania dzwoniąc pod bezpłatny numer: 1800 946 764.
BOI przypomina kilka podstawowych zasad, które mogą uchronić klientów przed oszustwem:
- Nie klikaj w linki z podejrzanych reklam lub wiadomości.
- Zawsze upewnij się, że robisz zakupy na oficjalnej stronie sklepu.
- Nie podawaj swoich danych osobowych ani danych karty płatniczej na nieznanych stronach.
- Sprawdzaj adresy stron – fałszywe witryny często mają literówki lub dziwne końcówki domen.
- Jeśli coś wydaje się zbyt dobre, by było prawdziwe – najpewniej takie właśnie jest.
Firmy takie jak Lidl i Tesco także podejmują działania w walce z oszustami. Regularnie monitorują media społecznościowe, zgłaszają fałszywe reklamy administratorom platform i prowadzą kampanie informacyjne.
Przypominają również, że najlepszym źródłem aktualnych ofert są ich oficjalne strony internetowe oraz autoryzowane konta w mediach społecznościowych.








