POLONIA IRLANDIA • GAZETA • WIADOMOŚCI I INFORMACJE

Przedstawiciele Gardy opracowują plan rozwiązania problemu wyłudzeń w Irlandii. 

Narodowe Biuro ds. Przestępczości Cybernetycznej Gardy (GNCCB) prowadzi rozmowy z głównymi operatorami telekomunikacyjnymi w Irlandii. O sprawie pisze Irish Examiner.

Wyłudzenia w Irlandii

Celem dyskusji jest opracowanie skutecznego planu ograniczenia plagi kradzieży danych, przez które mieszkańcy kraju tracą swoje pieniądze, nierzadko całe oszczędności.

Trwa opracowywanie technicznego rozwiązania tego problemu. Biuro zasięga też informacji od organów ścigania w Wielkiej Brytanii, które także borykają się z podobną sytuacją.

W ostatnim roku odnotowano 15-krotny wzrost prób wyłudzeń danych, z których większość odbywała się poprzez fałszywe połączenia telefoniczne oraz wiadomości e-mail i SMS.

W okresie od 1 stycznia do 15 sierpnia 2020 roku GNCCB otrzymało 213 raportów o wyłudzeniach. W podobnym okresie 2021 roku otrzymano ich już 3.282 – jest to wzrost o prawie 1.500%.

Ochrona przed utratą pieniędzy

Przedstawiciele Biura poinformowali, że większość tych przestępczych działań pochodzi z zagranicy. Przestępcy wysyłają jednocześnie 500.000 SMS-ów jednocześnie.

W tej chwili służby w Irlandii mogą tylko „dostarczyć pakiet dowodów, przekazać go partnerom organów ścigania w kraju i mieć nadzieję, że przejdą dalej, ale jest to trudne”.

W jego opinii oszustwa to nie jest tylko kwestia egzekwowania prawa, a firmy telekomunikacyjne „muszą być bardziej zaangażowane”. Pomocne może być zainstalowanie przez operatorów odpowiednich zapór sieciowych.