Śledztwo w Irlandii dotyczy możliwego naruszenia unijnych przepisów ochrony konsumentów.
Irlandzka Komisja ds. Konkurencji i Ochrony Konsumentów (CCPC) wspólnie z belgijskimi i niemieckimi organami bada działalność chińskiego giganta sprzedaży online Temu.
Platforma Temu w Irlandii
Popularna platforma Temu, znana z bardzo tanich produktów produkowanych w Chinach i oferowanych na rynku europejskim, ma swoją siedzibę w Dublinie.
Działalność firmy budzi wątpliwości wśród europejskich organów konsumenckich, które zidentyfikowały szereg praktyk mogących naruszać prawa konsumentów.
Śledztwo, prowadzone przez CCPC w ramach unijnej Sieci Współpracy w zakresie Ochrony Konsumentów (CPC), ujawniło kilka praktyk stosowanych przez Temu, które mogą wprowadzać konsumentów w błąd lub nadmiernie wpływać na ich decyzje zakupowe.
Wstępne ustalenia wskazują, że firma może nie przestrzegać unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów.
Praktyki pod lupą
Organizacje ochrony konsumentów z Irlandii, Belgii i Niemiec wskazały na następujące problematyczne praktyki stosowane przez Temu:
- Fałszywe rabaty – oferowanie zniżek, które w rzeczywistości nie są autentyczne, co może wprowadzać konsumentów w błąd co do rzeczywistej wartości produktów.
- Sztuczne odliczanie czasu – stosowanie liczników i fałszywych terminów wygaśnięcia ofert, które wywierają presję na konsumentów, aby dokonali zakupu szybko.
- Niepełne lub mylące informacje – brak kompletnych informacji na temat praw konsumentów dotyczących zwrotów i refundacji, a także brak informacji o minimalnej wartości zamówienia wymaganej do dokonania zakupu.
- Fałszywe recenzje – brak jasnych informacji o sposobie weryfikacji recenzji zamieszczonych na stronie Temu; część opinii może być fałszywa.
- Ukryte informacje – stosowanie gier, takich jak „koło fortuny”, aby zmusić użytkowników do interakcji z platformą, jednocześnie nieinformowanie o zasadach dotyczących nagród w grze.
Stanowisko Temu
Kevin O’Brien z CCPC wyjaśnia:
Śledztwo wykazało potencjalnie mylące praktyki, w tym fałszywe rabaty, fałszywe liczniki czasu oraz brak lub błędne informacje o produktach i prawach konsumentów. Wszystkie te praktyki mogą wpływać na prawo konsumentów do podejmowania świadomych decyzji o wydatkach. Duże platformy sprzedażowe online mają obowiązki wynikające z prawa konsumenckiego, dlatego czekamy na konstruktywną współpracę z Temu.
W odpowiedzi na zarzuty rzecznik Temu przyznał:
Temu przyjmuje do wiadomości obawy zgłoszone przez Komisję Europejską oraz krajowe organy ochrony konsumentów i potwierdza nasze zaangażowanie w ścisłą współpracę z odpowiednimi regulatorami, aby rozwiązać wszelkie problemy i zapewnić zgodność z prawem UE. Choć platforma zdobyła popularność w krótkim czasie, wciąż jest stosunkowo młoda – działamy w UE krócej niż dwa lata – i stale dostosowujemy się do lokalnych wymogów. W pełni współpracujemy w ramach tego śledztwa, wierząc, że przyniesie to korzyści zarówno konsumentom, jak i sprzedawcom oraz samej platformie.
CCPC wezwała Temu do dostarczenia dodatkowych informacji dotyczących metod naliczania rabatów, pozycjonowania produktów, autentyczności recenzji, identyfikacji sprzedawców oraz deklaracji ekologicznych.
Firma ma miesiąc na przedstawienie konkretnych zobowiązań dotyczących poprawy swoich praktyk i dostosowania się do europejskich standardów ochrony konsumentów.
Więcej: ccpc.ie