Zmiana przepisów dla kierowców w Irlandii - na to czekali

Rząd Irlandii zatwierdził projekt nowej ustawy, która przyniesie istotne zmiany dla kierowców, lokalnych władz i służb drogowych.

W Irlandii nadchodzi przełom w zarządzaniu ruchem drogowym, który przyniesie istotne zmiany dla kierowców, lokalnych władz i służb drogowych.

Nowa ustawa w Irlandii

Nowa ustawa – National Vehicle and Driver File Bill 2025 – zatwierdzona właśnie przez rząd, zakłada wdrożenie rozwiązań, które mają poprawić bezpieczeństwo na drogach i ułatwić życie kierowcom.

Jednym z kluczowych elementów ustawy jest umożliwienie lokalnym władzom – jako zarządcom dróg – dostępu do danych o kolizjach, które są gromadzone przez Urząd ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (RSA) oraz Gardę.

Pozyskane informacje mają być wykorzystywane do identyfikacji miejsc szczególnie niebezpiecznych i kierowania tam odpowiednich inwestycji infrastrukturalnych.

Dzięki temu samorządy będą mogły podejmować bardziej trafne decyzje dotyczące modernizacji dróg, przejść dla pieszych czy sygnalizacji świetlnej, co przełoży się bezpośrednio na poprawę bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Podatek drogowy w Irlandii

Projekt ustawy przewiduje zniesienie obowiązku umieszczania papierowego dysku podatku drogowego na szybie pojazdu. Jest to możliwe dzięki powszechnemu wdrożeniu technologii ANPR – automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych.

Funkcjonariusze Gardy mają już teraz cyfrowy dostęp do danych o opłatach drogowych, co czyni papierowy dokument zbędnym. To tylko część szerszego projektu cyfryzacji dokumentów pojazdów.

Trwają już prace nad zniesieniem obowiązku wywieszania również innych papierowych certyfikatów – m.in. ubezpieczenia czy świadectwa przeglądu technicznego (NCT).

Aktualizacja przepisów

Ustawa zawiera także przepisy aktualizujące zasady korzystania z Krajowego Rejestru Pojazdów i Kierowców (NVDF), tak aby były zgodne z wymogami RODO.

Zostanie również zniesiony obowiązek odnawiania deklaracji o czasowym wycofaniu pojazdu z użytkowania – będzie można je składać bezterminowo.

W ramach dalszych prac legislacyjnych przewidziano także rozszerzenie projektu ustawy o dwie dodatkowe zmiany.

Jedna z nich ma na celu zwiększenie skuteczności systemu monitorowania prędkości poprzez umożliwienie operatorom kamer GoSafe składania poświadczonych dowodów do sądu bez konieczności osobistego stawiennictwa.

Druga poprawka zakłada wprowadzenie możliwości rozpatrzenia przez sąd zarzutu nieostrożnej jazdy w sytuacji, gdy oskarżony został wcześniej uniewinniony z poważniejszego zarzutu jazdy niebezpiecznej.

Taka zmiana ma na celu uszczelnienie przepisów i zapewnienie większej sprawiedliwości w ocenie niebezpiecznych zachowań na drodze.