
Dane pokazują skalę problemu, który irlandzki rząd zamierza zwalczać nowym pakietem działań.
W roku szkolnym 2022/2023 aż 110 tysięcy uczniów szkół podstawowych i 65 tysięcy uczniów szkół średnich opuściło co najmniej 20 dni nauki.
Szkoły w Irlandii
Ministerstwo Edukacji uznaje te dane za wyjątkowo niepokojące i wdraża nowe inicjatywy, mające na celu poprawę frekwencji w szkołach w całym kraju.
Według raportu Tusla, uczniowie szkół podstawowych w Irlandii opuścili łącznie 8,6% wszystkich dni nauki w roku szkolnym 2022/23. To wyraźny wzrost w porównaniu do 5,2% dni w roku szkolnym 2018/19 – ostatnim przed pandemią.
Jeszcze wyższe wskaźniki absencji występują w szkołach średnich, gdzie nieobecności objęły ponad 11% dni nauki. Mimo że to mniej niż w 2018/19 (14,5%), to jednak liczba uczniów opuszczających znaczną liczbę dni utrzymuje się na wysokim poziomie.
W szkołach podstawowych za największy odsetek nieobecności odpowiadają choroby – aż 43% zgłoszonych przypadków. W szkołach średnich ponad połowa nieobecności została zakwalifikowana jako „nieuzasadniona”.
Szkoły DEIS
Szczególnie trudna sytuacja panuje w szkołach objętych programem DEIS, skierowanym do uczniów z obszarów zagrożonych wykluczeniem edukacyjnym.
W szkołach średnich DEIS aż 30,7% uczniów opuściło co najmniej 20 dni nauki – dla porównania, w szkołach spoza tego programu odsetek ten wyniósł 19,5%.
Z raportu wynika również, że aż 25% uczniów szkół podstawowych (na podstawie danych z 78% szkół) opuściło 20 lub więcej dni w ciągu roku.
Ministerstwo Edukacji ogłosiło szereg działań mających na celu odwrócenie niepokojącego trendu. Wśród nich znalazły się:
- Ogólnokrajowa kampania multimedialna, która ruszy we wrześniu i ma promować wartość codziennej obecności w szkole.
- Program Anseo, czyli nowe narzędzie do analizy danych frekwencyjnych, które pomoże szkołom w szybkim wykrywaniu problemów i podejmowaniu działań. Program zostanie wdrożony w 60 szkołach po udanym pilotażu.
- Rozbudowa zespołu inspektorów ds. dobrostanu edukacyjnego (EWO) i kontynuacja inwestycji w program wsparcia uczniów.
- System monitorowania obecności w czasie rzeczywistym, który ma umożliwić szybszą analizę danych i podejmowanie decyzji.
- Rewizja ustawy o dobrostanie edukacyjnym z 2000 roku, która rozszerzy zakres ochrony na dzieci poniżej 6. roku życia uczęszczające do szkół podstawowych.
- Nowy narodowy plan przeciwdziałania wykluczeniu edukacyjnemu, który zostanie ogłoszony w najbliższym czasie.
Współpraca systemu
Choć część nieobecności można tłumaczyć obawami zdrowotnymi i wpływem pandemii, rząd podkreśla, że problem absencji ma wiele przyczyn – w tym trudności z dostępem do edukacji, stres i czynniki społeczne.
Z analizy danych wynika też, że wielu rodziców w Irlandii uważa, że zabranie dziecka na wakacje w trakcie roku szkolnego jest dopuszczalne.
Rozwiązaniem problemu opuszczania zajęć lekcyjnych ma być więc współpraca całego systemu edukacyjnego: szkół, rodziców, uczniów i instytucji państwowych.