
Jeśli propozycje zostaną zaakceptowane, linie lotnicze będą musiały dostosować swoje regulaminy, oferując więcej usług w standardzie biletu.
W ostatnich dniach Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego wstępnie przyjęła propozycje, które mogą znacząco zmienić doświadczenia pasażerów na europejskich lotniskach.
Zmiany dla pasażerów
Mowa o obowiązkowym wprowadzeniu darmowego bagażu podręcznego oraz utrzymaniu dotychczasowych przepisów dotyczących odszkodowań za opóźnione loty. Te zmiany wzbudziły sprzeciw ze strony największych europejskich przewoźników.
Europosłowie dążą do ujednolicenia praw pasażerów na terenie całej Unii Europejskiej. Najważniejsze propozycje to:
- bezpłatny przewóz bagażu podręcznego o wadze do 7 kg i maksymalnym wymiarze 100 cm (suma długości, szerokości i wysokości)
- możliwość zabrania na pokład dodatkowej małej torby, mieszczącej się pod fotelem
- prawo wyboru między papierową a cyfrową kartą pokładową
- utrzymanie progu 3 godzin opóźnienia jako warunku do uzyskania odszkodowania
- zwiększenie minimalnej kwoty rekompensaty do 300 euro w przypadku dużych opóźnień lub odwołań lotów
Te zmiany mają na celu poprawę komfortu podróży i zabezpieczenie podstawowych praw pasażerów, szczególnie w przypadku zakłóceń w podróży.
Linie lotnicze
Przewoźnicy zrzeszeni w organizacji Airlines for Europe (A4E), w tym Ryanair, Aer Lingus, Lufthansa, Air France-KLM i British Airways, stanowczo odrzucają te propozycje.
Ich zdaniem wprowadzenie obowiązkowego darmowego bagażu podręcznego oraz utrzymanie obecnych zasad rekompensat jest niepraktyczne i niezgodne z preferencjami pasażerów. Branża argumentuje, że podróżni wolą niższe ceny biletów i możliwość samodzielnego wyboru usług dodatkowych, takich jak bagaż.
Linie twierdzą również, że obecny próg trzech godzin na wypłatę odszkodowania jest zbyt restrykcyjny i utrudnia sprawne reagowanie na zakłócenia. Według przewoźników, wydłużenie tego czasu mogłoby zmniejszyć liczbę odwołań i poprawić efektywność operacyjną.
Jeśli propozycje Parlamentu zostaną zaakceptowane, linie lotnicze będą musiały dostosować swoje regulaminy, oferując więcej usług w standardzie biletu.
Dla pasażerów oznacza to większy komfort i lepszą ochronę w przypadku problemów z podróżą. Dla branży lotniczej – konieczność rewizji obecnych modeli biznesowych.
Czytaj też: Nowy system kontroli podróżnych wchodzi w życie – co z Irlandią?