Mieszkańcy Irlandii oczekują wprowadzenia obniżek cen w sklepach.
Nowe dane przedstawione przez firmę Kantar pokazują, że tempo inflacji w sektorze spożywczym ponownie nieznacznie spowolniło do 16,5% (z 16,6%) w okresie 12 tygodni do 14 maja.
Artykuły spożywcze
Kantar stwierdził, że w odpowiedzi na wciąż wysoki poziom inflacji konsumenci zmieniają wzorce zakupowe, aby częściowo zrekompensować wzrost kosztów artykułów spożywczych.
Poinformowano, że kupujący zaczęli częściej robić mniejsze zakupy, aby lepiej zarządzać budżetem domowym.
Najnowszy raport za 12-tygodniowy okres pokazuje wzrost liczby wizyt w sklepach o 12% (dodatkowe siedem wizyt). Natomiast sprzedaż artykułów spożywczych do domu wzrosła o 11,3%.
Supermarkety odnotowują znacznie większy wzrost sprzedaży produktów marki własnej (16,3%) w porównaniu z produktami markowymi (8,2%), ponieważ kupujący szukają sposobów na oszczędzanie.
Własne marki odnotowały największy wzrost w skali roku, wynoszący 32,3%, a kupujący wydali na te produkty o 17,5 mln euro więcej – zauważył Kantar.
Maj oznacza również po raz pierwszy, że marki własne i marki producentów mają równy udział w rynku, z każdą z nich posiadającą 47,3% udziału w rynku.
Sieci sklepów w Irlandii
Dane z Kantar pokazują też, że sieć Dunnes Stores ma obecnie największy udział wśród wszystkich sprzedawców, wynoszący 23,1%. Tesco posiada 22,4% udziału w rynku, SuperValu ma 20,6% udziału w rynku w Irlandii.
Tymczasem Lidl osiągnął nowy rekordowy udział w rynku na poziomie 13,6%, a w przypadku Aldi jest to 12,1%.
Wobec najnowszych danych dotyczących wyhamowania inflacji mieszkańcy Irlandii oczekują wprowadzenia obniżek cen w sklepach. Jednak według ekonomistów pierwszych obniżek można się spodziewać dopiero na jesieni.