
Mieszkańcy Irlandii znaleźli sposób na znalezienie oszczędności podczas zakupów.
Ceny żywności w Irlandii rosną w zastraszającym tempie.
Ceny w Irlandii
Nowe dane opublikowane przez Worldpanel by Numerator pokazują, że inflacja w sektorze spożywczym w Irlandii wzrosła w sierpniu do 5,86%. To oznacza, że ceny żywności rosną szybciej niż jeszcze miesiąc wcześniej, gdy inflacja wynosiła 5,43%.
Pomimo rosnących kosztów życia, wartość sprzedaży artykułów spożywczych w Irlandii wzrosła o 6,2% w ciągu czterech tygodni zakończonych 10 sierpnia 2025 roku.
Klienci wprawdzie rzadziej odwiedzali sklepy i kupowali mniej produktów przy jednej wizycie, ale w skali całego rynku przełożyło się to na dodatkowe 68,2 mln euro.
Eksperci zauważają, że coraz więcej klientów świadomie korzysta z promocji, by ograniczyć skutki inflacji i utrzymać swoje wydatki na bardziej zrównoważonym poziomie.
W ciągu ostatnich 12 tygodni mieszkańcy wydali aż 735 mln euro na produkty objęte promocją – to aż o 9% więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.
Sklepy w Irlandii
W analizowanym okresie konsumenci wydali blisko 60 mln euro więcej na produkty markowe. Obecnie marki i produkty własne mają niemal równy udział w rynku – po około 47%.
Coraz większą popularnością cieszą się również zakupy online. Obecnie kanał e-commerce odpowiada za 5,6% całkowitej wartości rynku spożywczego w Irlandii. Sprzedaż internetowa wzrosła o 6,8% rok do roku, co dało dodatkowe 12,5 mln euro.
Dane pokazują również, że Dunnes Stores posiada 23,5% udziału w rynku, sieć Tesco posiada 23,4% udziału, a SuperValu posiada 19,7% udziału w rynku.
Lidl posiada 14,2% udziału w rynku, z największym wzrostem – aż o 9,5%, natomiast Aldi ma 11,8% rynku, a dzięki większej liczbie odwiedzin i nowym klientom zwiększył sprzedaż o 4,4%.