Podróż do i z Irlandii - Nowe prawa pasażerów linii lotniczych

Pasażerów linii lotniczych podróżujący do i z Irlandii oraz przez Unię Europejską czekają zmiany.

Pasażerów linii lotniczych podróżujący do i z Irlandii oraz przez Unię Europejską czekają zmiany uzgodnione właśnie przez Radę Unii Europejskiej.

Prawa pasażerów linii lotniczych

Po 12 latach negocjacji ministrowie transportu krajów Unii Europejskiej osiągnęli porozumienie w sprawie nowego pakietu przepisów regulujących prawa pasażerów linii lotniczych.

Zmiany obejmują łącznie ponad 30 nowych lub zaktualizowanych zapisów i mają zapewnić bardziej sprawiedliwe i przejrzyste zasady w przypadku opóźnień, odwołań i problemów podczas podróży lotniczej.

Jedną z najważniejszych zmian jest ograniczenie możliwości uchylania się przez linie lotnicze od wypłaty odszkodowania pod pretekstem „nadzwyczajnych okoliczności”.

Przewoźnicy będą musieli wykazać, że podjęli wszelkie możliwe środki, aby uniknąć zakłóceń. To oznacza koniec z automatycznym odrzucaniem wniosków przez powoływanie się na niepogodę czy strajki.

Odszkodowanie dla pasażera

Nowe regulacje wprowadzają mniej korzystne dla pasażerów progi czasowe, po których można ubiegać się o odszkodowanie:

  • 4 godziny dla lotów krótko- i średniodystansowych
  • 6 godzin dla lotów długodystansowych

Obecnie pasażerowie mogą ubiegać się o rekompensatę już po 3 godzinach opóźnienia, co oznacza realne ograniczenie praw podróżnych w tym zakresie.

W ramach reformy wprowadzono także nowe stawki odszkodowań:

  • wzrost do 300 euro za opóźnienia na lotach krótkodystansowych
  • obniżenie do 500 euro za opóźnienia na lotach długodystansowych (z dotychczasowych 600 euro)

Obowiązki przewoźników

Zgodnie z nowymi przepisami, linie lotnicze będą musiały:

  • zapewnić alternatywny transport najwcześniej jak to możliwe – także z wykorzystaniem innych przewoźników lub środków transportu; jeśli nie zrobią tego w ciągu 3 godzin, pasażer będzie mógł zorganizować podróż samodzielnie i domagać się zwrotu kosztów nawet do 400% ceny biletu,
  • zapewnić pomoc w razie opóźnień na płycie lotniska, w tym napoje, posiłki, zakwaterowanie, a nawet umożliwienie opuszczenia pokładu,
  • automatycznie udostępniać formularze reklamacyjne po odwołaniu lotu – pasażerowie będą mieli 6 miesięcy na zgłoszenie roszczenia, a linie będą zobowiązane do odpowiedzi i wypłaty należności w ciągu 14 dni.

Nowe przepisy zabraniają stosowania praktyki anulowania biletu powrotnego, jeśli pasażer nie stawił się na locie w jedną stronę. Przewoźnicy nie będą mogli już odmawiać wstępu na pokład w takich przypadkach, a podróżnym przysługiwać będzie pełne prawo do odszkodowania.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Choć nowe regulacje zostały już zatwierdzone przez Radę Unii, teraz muszą zostać rozpatrzone przez Parlament Europejski.

Dopiero po ich zatwierdzeniu i wdrożeniu przez Komisję Europejską zmiany zaczną obowiązywać – najwcześniej w 2026 roku.