
To może być niepokojąca wiadomość dla pasażerów irlandzkich linii lotniczych.
Ryanair, największa tania linia lotnicza w Europie, przewiozła rekordowe 200 milionów pasażerów w zakończonym 31 marca roku finansowym. To pierwszy taki wynik w historii europejskiego lotnictwa.
Linie lotnicze Ryanair
Mimo imponującego wzrostu ruchu, zysk netto spadł o 16% – z 1,92 mld euro do 1,61 mld euro. Głównym powodem był spadek średnich cen biletów o 7% oraz wzrost kosztów operacyjnych.
Całkowite przychody linii Ryanair wzrosły o 4% – z 13,44 mld do 13,95 mld euro. Jednocześnie koszty operacyjne wzrosły o 9%, osiągając poziom 12,39 mld euro.
Mimo większego ruchu pasażerskiego, rentowność spółki ucierpiała z powodu wyższych wydatków, m.in. na personel oraz opóźnienia w dostawach samolotów Boeing.
Michael O’Leary, dyrektor generalny Ryanair wyjaśnił, że cięcia cen były konieczne, ponieważ okres świąt wielkanocnych nie wypadł w całości w pierwszym kwartale roku finansowego, przez presję inflacyjną na konsumentów oraz spadek rezerwacji przez internetowe biura podróży przed sezonem letnim 2024.
Dyrektor finansowy Neil Sorahan zaznaczył:
Lato zapowiada się wyjątkowo mocno, a ceny zaczynają odbijać się od dna. Popyt jest solidny na całej naszej siatce połączeń.
Ceny biletów lotniczych
Według prognoz, ceny biletów w pierwszym kwartale nowego roku finansowego wzrosną o kilkanaście procent, głównie dzięki pełnemu okresowi wielkanocnemu przypadającemu w kwietniu.
Letnie rezerwacje są o około 1% wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, a popyt w szczycie sezonu ma być mocniejszy niż przed rokiem.
Ryanair planuje przewieźć 206 milionów pasażerów w roku finansowym do marca 2026. Niewielki wzrost (3%) wynika z opóźnień w dostawach nowych maszyn. Do tej pory odebrano 5 samolotów, a kolejne 29 ma trafić do floty do lata 2026.
Firma wymienia również potencjalne zagrożenia dla dalszego wzrostu: konflikty zbrojne w Ukrainie i na Bliskim Wschodzie, nieprzewidywalne decyzje dotyczące ceł, a także zarządzanie ruchem lotniczym.
Ryanair oczekuje, że Boeing dotrzyma uzgodnionych cen mimo możliwych taryf celnych – w przeciwnym razie zastrzega sobie prawo do opóźnień, anulowania zamówień lub współpracy z innym dostawcą.