Komisja CCPC odnotowała wzrost liczby skarg od konsumentów w Irlandii.
Liczba skarg i zapytań do Komisji ds. Ochrony Konkurencji i Konsumentów (CCPC) wzrosła o niemal jedną piątą w pierwszej połowie 2024 roku w porównaniu do tego samego okresu w poprzednim roku.
Skargi od konsumentów w Irlandii
W okresie od stycznia do czerwca 2024 roku 22 347 konsumentów skontaktowało się z infolinią CCPC, która oferuje bezpłatne wsparcie i porady w sprawach konsumenckich, a także informacje na temat praw konsumentów i wsparcie w zakresie finansów osobistych.
Najczęściej zgłaszane przez konsumentów były problemy związane z pojazdami i transportem, stanowiąc 2 904 z ogólnej liczby zgłoszeń.
Branża telekomunikacyjna znalazła się na drugim miejscu z 1 534 zgłoszeniami, a budownictwo i remonty domów na trzecim z 1 228 zgłoszeniami.
Wakacje i podróże były powodem 1 110 skarg, natomiast odzież, obuwie i akcesoria zgromadziły w sumie 1 018 zgłoszeń.
Firmy w Irlandii
Wśród firm, które najczęściej były wymieniane przez dzwoniących na infolinię, na pierwszym miejscu znalazł się dostawca usług telekomunikacyjnych Eir, z 356 zgłoszeniami dotyczącymi usług telefonicznych, internetu szerokopasmowego i telewizji.
Tania linia lotnicza Ryanair była kolejną najczęściej wymienianą firmą, z 269 zgłoszeniami, a na trzecim miejscu uplasowała się stacja telewizyjna Sky z 254 zgłoszeniami.
Kolejno w rankingu znalazły się Vodafone (239 zgłoszeń) oraz Harvey Norman, sprzedawca mebli, artykułów gospodarstwa domowego i elektroniki (234 zgłoszenia).
Wsparcie CCPC dla konsumentów w Irlandii
Gráinne Griffin, dyrektor ds. komunikacji w CCPC, podkreśla znaczenie znajomości praw konsumenckich:
Niezależnie od tego, czy kupujesz kartkę urodzinową, czy nowy samochód, masz prawa jako konsument, a sprzedawca ma pewne obowiązki wynikające z prawa. Konsumentom może być trudno zrozumieć swoje prawa, gdy coś się zepsuje lub dostawa nie dociera, i właśnie w takich sytuacjach CCPC może pomóc. Świadomy konsument to silny konsument, a znajomość swoich praw może ułatwić życie, gdy coś pójdzie nie tak.
Dane z infolinii CCPC są także wykorzystywane przez zespół inspektorów do identyfikacji poważnych naruszeń prawa i wzorców nieprzestrzegania przepisów.
W pierwszej połowie 2024 roku prawie 4 900 konsumentów zostało skierowanych do Sądu Małych Roszczeń, co stanowi wzrost o niemal jedną piątą w porównaniu do tego samego okresu w 2023 roku.
Jednak wielu konsumentów zostało wykluczonych z możliwości skierowania sprawy do sądu z powodu niskiego limitu wartości roszczeń, który obecnie wynosi 2 000 euro.
Rzeczniczka CCPC wyraziła pilną potrzebę reformy irlandzkiego Sądu ds. Małych Roszczeń, aby zagwarantować klientom dostęp do sprawiedliwości. Podkreśliła również, że komisja powinna otrzymać uprawnienia do nakładania wysokich kar za „poważne naruszenia prawa ochrony konsumentów”.