
Zapewniono, że nowy system nie wpłynie na prywatne rozmowy użytkowników.
WhatsApp ogłasza wdrożenie nowego systemu monetyzacji, który, jak zapewniają twórcy, nie wpłynie na prywatne rozmowy użytkowników.
Aplikacja Whatsapp
Popularna aplikacja, z której korzystają miliardy użytkowników na całym świecie, szykuje się do dużej zmiany. Po latach unikania reklam, twórcy komunikatora ogłosili, że wkrótce wprowadzą w nim nowe funkcje reklamowe.
To przełomowy krok, który może zmienić sposób, w jaki postrzegana jest ta dotąd niemal całkowicie wolna od reklam platforma.
Reklamy nie będą wyświetlane w prywatnych czatach użytkowników ani w grupach. Zamiast tego pojawią się w zakładce „Aktualizacje”, a dokładniej w sekcjach „Status” oraz „Kanały”.
To właśnie tam skupia się cała aktywność związana z nowymi funkcjami – dzięki temu użytkownicy korzystający z WhatsAppa wyłącznie do rozmów z bliskimi nie odczują żadnych zmian. Dla chętnych, zakładkę można wyłączyć w ustawieniach.
Nowy system
Nowy system reklamowy obejmuje trzy główne funkcje:
- Reklamy w Statusie – odpowiednik relacji znany z Instagrama będzie teraz zawierał treści sponsorowane.
- Promowane kanały – firmy i twórcy będą mogli płacić za wyróżnienie swoich kanałów w katalogu wyszukiwania.
- Płatne subskrypcje kanałów – użytkownicy zyskają możliwość opłacania miesięcznych subskrypcji w zamian za dostęp do ekskluzywnych treści.
Nowe funkcje będą stopniowo wdrażane na całym świecie w ciągu najbliższych miesięcy. Konkretne daty nie zostały jeszcze podane, ale Meta – właściciel WhatsAppa – zapowiada, że zmiany będą widoczne sukcesywnie.
Prywatność pod ochroną
Choć wprowadzenie reklam w aplikacji budzi emocje, WhatsApp zapewnia, że prywatność użytkowników pozostaje priorytetem.
Wszystkie wiadomości, połączenia i statusy nadal będą szyfrowane metodą end-to-end. Oznacza to, że nikt – nawet operatorzy aplikacji – nie ma dostępu do ich treści.
Reklamy będą personalizowane wyłącznie na podstawie podstawowych informacji, takich jak lokalizacja (kraj, miasto), język urządzenia, obserwowane kanały i aktywność w zakładce „Aktualizacje”.
Dane osobowe, takie jak numer telefonu czy treść wiadomości, nie będą wykorzystywane do celów reklamowych.