Gospodarstwa domowe w Irlandii znacząco zwiększyły swoje wydatki w ostatnim czasie.
Sprzedaż artykułów spożywczych w Irlandii wzrosła o 5,4% w ciągu czterech tygodni do 1 września, gdy gospodarstwa domowe przygotowywały się na nowy rok szkolny.
Poziom inflacji w Irlandii
Tak wynika z najnowszych danych opublikowanych przez firmę badawczą Kantar. W tym czasie częstotliwość zakupów wzrosła o 0,7%, a średnie ceny wzrosły o 2,4%.
Co ciekawe, po sześciu miesiącach spadku, liczba produktów kupowanych podczas jednej wizyty w sklepie również nieznacznie się zwiększyła – o 0,4%.
Mimo wzrostu inflacji do 2,8% w ciągu ostatnich 12 tygodni do 1 września, to nadal najniższy poziom od marca 2022 roku. Wskaźnik inflacji spadł o 8,5 punktu procentowego w porównaniu z wrześniem 2023 roku.
„Wraz z końcem lata wielu klientów przygotowywało się do powrotu do szkolnej rutyny, kupując więcej produktów na drugie śniadania i obiady po szkole,” powiedziała Emer Healy, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Kantar. „Klienci nadal korzystają z promocji oferowanych przez sprzedawców, a wydatki na produkty objęte promocjami wzrosły o 9,6% w porównaniu z zeszłym rokiem.”
Wzrost sprzedaży w Irlandii
Produkty marek własnych cieszyły się dużym zainteresowaniem w ostatnich tygodniach, co przełożyło się na wzrost sprzedaży o 4,5% rok do roku. Produkty te stanowią obecnie 47% wartości całkowitej sprzedaży, a klienci wydali na nie dodatkowe 66,8 mln euro.
Z kolei produkty premium także odnotowały wzrost – klienci wydali na nie dodatkowe 14,2 mln euro, co oznacza wzrost o 10,2% w porównaniu do ubiegłego roku.
Jednakże to produkty markowe przodują w dynamice wzrostu – ich sprzedaż wzrosła o 8,4%, czyli o 121 mln euro w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Ponad 60% zakupów markowych produktów odbyło się w promocji, co oznacza wzrost o 9,8% w stosunku do tego samego okresu w 2023 roku. Wpływ na to miały intensywne kampanie promocyjne prowadzone przez detalistów.
Wydatki w Irlandii
Przygotowania do nowego roku szkolnego wyraźnie wpłynęły na strukturę wydatków irlandzkich gospodarstw domowych.
Rodzice wydali dodatkowe 2,1 mln euro na ciastka, 1,3 mln euro na sery oraz 460 tysięcy euro na chleb, przygotowując produkty na drugie śniadania. Ponadto, na produkty z kategorii chłodzonej żywności, takie jak gotowe dania, wydano w Irlandii dodatkowe 2,6 mln euro.
Zakupy online także zyskały na popularności – ich wartość wzrosła o 10,7% w porównaniu z zeszłym rokiem, a klienci wydali dodatkowe 18,2 mln euro na artykuły spożywcze kupowane przez internet.