
Konsumenci w Irlandii coraz częściej korzystają z promocji i programów lojalnościowych.
Najnowsze badania Kantar pokazują, że nawyki zakupowe wciąż odbiegają od norm sprzed 2020 roku, a inflacja wpływa na sposób wydawania pieniędzy.
Zakupy w Irlandii
W lutym 2025 roku gospodarstwa domowe odwiedzały supermarkety średnio o dwa razy rzadziej niż przed lutym 2020 roku.
Widać wyraźnie, że nawyki zakupowe zmieniły się na stałe – coraz więcej osób robi zakupy spożywcze przez internet.
Udział e-commerce w rynku spożywczym osiągnął rekordowe 6,9%, podczas gdy pięć lat temu wynosił zaledwie 2,7%.
W ciągu ostatnich 12 tygodni liczba zakupów online wzrosła o 10,4%, a klienci kupowali więcej produktów na jedno zamówienie, co przełożyło się na dodatkowe 22 mln euro sprzedaży internetowej.
Sprzedaż i inflacja
Wartość sprzedaży detalicznej w irlandzkich supermarketach wzrosła o 4,9% w ciągu czterech tygodni do 23 lutego 2025 roku w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.
Jednocześnie inflacja spożywcza podniosła się o 0,3 punktu procentowego, osiągając poziom 3,7%. To pierwszy wzrost po okresie stabilizacji, co oznacza, że konsumenci wciąż muszą mierzyć się z rosnącymi kosztami życia.
Aby odciążyć domowe budżety, konsumenci coraz częściej korzystają z promocji i programów lojalnościowych, które oferują ekskluzywne rabaty.
Wydatki na produkty w promocji wzrosły aż o 11,6%, co oznacza dodatkowe 92 mln euro wydane w porównaniu do zeszłego roku. Obecnie zakupy promocyjne stanowią 23,9% całkowitej sprzedaży detalicznej.
Marki własne pozostają niezwykle popularne – ich sprzedaż wzrosła o 3,8%, osiągając 45% udziału w wartości sprzedaży spożywczej. Klienci wydali na nie dodatkowe 62,6 mln euro. Z kolei marki premium rozwijały się nieco szybciej niż cały rynek spożywczy, notując wzrost o 5,6% rok do roku.