Coraz bardziej wyrafinowane metody działania narażają właścicieli kont w Irlandii na straty finansowe.
Bank AIB ostrzega swoich klientów przed nową falą oszustw w Irlandii, które mogą prowadzić do utraty środków z konta.
Oszustwo w Irlandii
Oszuści podszywają się pod bank i dodają fałszywe konta (tzw. słupów) do listy odbiorców płatności klientów, wykorzystując do tego autentyczne wątki wiadomości.
Dzięki temu ofiary mogą uwierzyć, że komunikacja pochodzi od prawdziwego banku, a tym samym przekazać oszustom poufne informacje lub zatwierdzić nieświadomie przelewy na ich konta.
Fałszywe wiadomości tekstowe zawierają linki do podrobionych stron internetowych lub numery telefonów prowadzące do nieuczciwych centrów obsługi.
Oszuści często podszywają się pod różne instytucje, w tym inne banki, firmy kurierskie, agencje rządowe czy dostawców usług. Wysyłane przez nich wiadomości mają na celu zdobycie poufnych danych, takich jak dane logowania, kody zabezpieczające czy numery PIN.
Ostrzeżenie dla klientów
W jednym z przypadków oszustwo było tak dobrze zorganizowane, że fałszywy doradca bankowy przekonał klienta do udostępnienia wszystkich danych logowania do bankowości internetowej.
Oszust, podszywając się pod pracownika zespołu do spraw bezpieczeństwa banku, nakłonił do podania szczegółowych danych, co umożliwiło mu dostęp do konta i potencjalną kradzież środków.
AIB przypomina, że nigdy nie prosi klientów o logowanie się na stronie internetowej lub dzwonienie na numer zawarty w wiadomości tekstowej.
W przypadku jakiejkolwiek próby skontaktowania się przez osobę podającą się za pracownika banku i proszącą o dane bezpieczeństwa, zaleca się natychmiastowe zakończenie rozmowy. Bank nigdy nie będzie prosił o podanie takich informacji w rozmowie telefonicznej czy wiadomości SMS.
Najważniejsze wskazówki dla klientów:
- Nie klikaj w linki w wiadomościach tekstowych. Nawet jeśli wiadomość wygląda na autentyczną, bank nigdy nie prosi o klikanie w linki w celu zalogowania się do bankowości internetowej czy podania danych.
- Zachowaj ostrożność. Zanim zareagujesz na telefon czy wiadomość, poświęć chwilę na zastanowienie się, czy jest to prawdziwe. W razie wątpliwości lepiej zachować ostrożność i nie odpowiadać.
- Sprawdzaj aktualne zagrożenia. Regularnie odwiedzaj centrum bezpieczeństwa na stronie internetowej swojego banku, aby być na bieżąco z potencjalnymi oszustwami.
- Nie dzwoń na numery z wiadomości. Jeśli otrzymasz SMS lub e-mail z numerem telefonu, nigdy na niego nie dzwoń. Zamiast tego znajdź oficjalny numer kontaktowy banku na jego stronie internetowej.
- Sprawdź zabezpieczenia strony internetowej. Upewnij się, że korzystasz z bezpiecznej i autentycznej strony, sprawdzając obecność symbolu kłódki po lewej stronie paska adresu. Jeśli kłódki tam nie ma, unikaj korzystania z tej strony.
- Skontaktuj się z bankiem i zgłoś oszustwo. Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa, natychmiast skontaktuj się ze swoim bankiem i zgłoś sprawę do funkcjonariuszy Gardy.
Bank AIB podkreśla, że w przypadku klientów, którzy zostali oszukani, podejdzie do sprawy z empatią i rozpatrzy ją indywidualnie.
Najważniejsze jest szybkie działanie – im wcześniej zgłosisz podejrzenie oszustwa, tym większa szansa na ochronę środków finansowych i danych osobowych przed nieuczciwymi działaniami cyberprzestępców.
Czytaj też: Ważny komunikat banku do właścicieli kont w Irlandii