
Niektóre centra NCT w Irlandii słyną z wyjątkowo rygorystycznych ocen.
Najświeższe dane opublikowane przez Narodowy Serwis Przeglądów Technicznych (NCT) pokazują, że nie wszystkie centra w Irlandii oceniają pojazdy równie łagodnie.
NCT w Irlandii
W wielu z nich liczba samochodów, które nie przechodzą kontroli, jest zaskakująco wysoka. Są też miejsca, gdzie przegląd kończy się sukcesem znacznie częściej niż gdzie indziej.
Na czele listy centrów z największą liczbą poważnych usterek znajduje się Fonthill w Lucan (Dublin), gdzie od początku roku aż 5 200 samochodów zostało uznanych za niebezpieczne do użytkowania.
Zaraz za nim uplasowało się Northpoint 2 (również w Dublinie) z wynikiem 4 900, a trzecie miejsce zajmuje Deansgrange w południowym Dublinie – 4 100 przypadków tzw. „dangerous fail”. W hrabstwie Cork centrum w Little Island odnotowało 3 800 takich wyników, a w Greenhills (Dublin) – 3 400.
Szczególnie niepokojąco wypada centrum w Skibbereen (Cork), gdzie pozytywny wynik uzyskało jedynie 47% pojazdów. Co więcej, prawie 9% samochodów otrzymało tam najpoważniejszą kategorię niezaliczenia testu.
Wysokie wskaźniki negatywnych wyników odnotowano również w Athlone (50,16% pojazdów nie przeszło kontroli), Longford (49,91%), Ennis (48,16%), Monaghan (48,15%) i Carndonagh (48,15%).
Przegląd samochodu w Irlandii
Największe szanse na bezproblemowy przegląd mają kierowcy odwiedzający centrum w Deansgrange, gdzie pozytywny wynik otrzymało aż 58,17% pojazdów. Dobre statystyki notują także Tullamore (57,62%), Ballinasloe (55,33%), Cahir (54,60%) i Waterford (54,52%).
W Cork najlepiej wypada centrum w Little Island – blisko 54% pojazdów przechodzi kontrolę pomyślnie, a tylko 7,5% uznawanych jest za zagrażające bezpieczeństwu. Dla porównania – w Blarney pozytywny wynik uzyskuje 51,5% aut, a w Charleville – znów tylko 47%.
Choć raporty NCT nie wskazują konkretnych powodów tak dużych różnic między poszczególnymi centrami, niektórzy samorządowcy zwracają uwagę na zły stan dróg w niektórych regionach – szczególnie w zachodniej części hrabstwa Cork.
To właśnie tam elementy zawieszenia, amortyzatory, układ kierowniczy i opony – czyli części najczęściej odpowiadające za oblanie testu – są szczególnie narażone na uszkodzenia.
W 2024 roku najczęstszą przyczyną niezaliczenia przeglądu były zużyte lub niesprawne opony – problem ten dotyczył niemal 10% wszystkich pojazdów. Kolejne miejsce zajęły źle ustawione reflektory – ten błąd odnotowano w prawie 6% przypadków.