Dalsze spowolnienie inflacji cen w sklepach w Irlandii

Eksperci z Kantar przedstawili najnowsze dane z rynku sprzedażowego w Irlandii.

Nowe dane z firmy Kantar pokazują, że inflacja cen na artykuły spożywcze wzrosła o 15,8% w okresie 12 tygodni do 11 czerwca.

Inflacja w Irlandii

Jest to niższy poziom inflacji w porównaniu z poprzednim miesiącem, która wynosiła 16,5%, a także najniższy poziom inflacji od początku tego roku.

W czerwcu klienci częściej wracali do sklepów, a liczba wizyt wzrosła o 9,2% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Klienci zrobili zakupy średnio o dwa razy, nieznacznie mniej w porównaniu z majem.

Firma zauważyła również, że odsetek sprzedawanych produktów promocyjnych wzrósł z 24,7% w zeszłym roku do 25,8%, co pokazuje, że klienci starannie wybierają takie artykuły, aby poradzić sobie z wydatkami.

Sklepy w Irlandii

W ciągu 12 tygodni do 11 czerwca odnotowano wzrost sprzedaży produktów marki własnej na poziomie 15%, a markowych towarów na poziomie 7,8%, ponieważ klienci szukają sposobów na oszczędzanie pieniędzy.

Największy wzrost odnotowano w sprzedaży tańszych produktów marki własnej (o 28,9% w porównaniu z rokiem poprzednim), a klienci wydali na te produkty dodatkowo 15,7 mln euro.

Według Kantar, kryzys kosztów życia wpływa na tradycyjne zwyczaje zakupowe i żywnościowe, dlatego konsumenci bardziej zastanawiają się nad tym, co jedzą i jak gotują w domu.

Klienci poszukują posiłków, które potencjalnie nie zmarnują się, co przekłada się na wzrost sprzedaży gotowych dań o 20%. Natomiast w okresie czterech tygodni (do 11 czerwca) sprzedaż żywności na wynos wzrosła o 10,8%.

Najwyższy udział w rynku wśród wszystkich detalistów w Irlandii nadal ma sieć Dunnes Stores. Po niej znajduje się Tesco, SuperValu, a następnie Lidl i Aldi.