Spowolnienie inflacji w Irlandii - nowe nawyki zakupowe

Nowe dane Kantar ujawniają, jak zmieniają się nawyki zakupowe mieszkańców Irlandii.

Początek 2024 roku przyniósł interesujące zmiany na irlandzkim rynku spożywczym.

Inflacja w Irlandii

Najnowsze dane Kantar pokazują spowolnienie inflacji cen artykułów spożywczych oraz zmiany w zachowaniach konsumenckich, które wpłynęły na sprzedaż w supermarketach.

Inflacja cen artykułów spożywczych kontynuowała swoje spowolnienie w styczniu, osiągając poziom 5,9% w okresie 12 tygodni do 21 stycznia, co oznacza spadek z 7,1% odnotowanego w grudniu.

Mimo rekordowych wyników sprzedaży podczas świąt Bożego Narodzenia, ogólny wzrost sprzedaży artykułów spożywczych na wynos wyhamował, osiągając poziom 2,2% w ciągu czterech tygodni do 21 stycznia.

Po okresie świątecznym, kiedy konsumenci często pozwolili sobie na więcej, wielu z nich zaostrzyło kontrolę nad domowymi budżetami.

Według agencji Kantar, konsumenci coraz częściej wybierają produkty marki własnej supermarketów i polują na promocje, aby lepiej zarządzać wydatkami.

Wzrost sprzedaży promocyjnej o 9,9% rok do roku oraz silna pozycja linii produktów marki własnej, która rosła szybciej niż cały rynek o 8%, są tego wyraźnym dowodem.

Sklepy w Irlandii

Styczeń przyniósł również zmiany w kategorii sprzedaży alkoholu i napojów bezalkoholowych w Irlandii.

W ramach inicjatywy tzw. Bezalkoholowego stycznia (Dry January) odnotowano spadek sprzedaży alkoholu o 8,6%, podczas gdy sprzedaż napojów bezalkoholowych wzrosła o 8,9%.

Z kolei tzw. Wegański Styczeń (Veganuary) nie przyniósł wzrostu w kategorii roślinnych produktów chłodzonych i mrożonych, notując spadek sprzedaży o 2,6%, pomimo że prawie 38% irlandzkich gospodarstw domowych kupowało tego typu produkty.

Na tle tych zmian, niektóre sieci supermarketów osiągnęły znaczące sukcesy. Dunnes Stores zanotował rekordowy udział w rynku na poziomie 24,6%, a Tesco osiągnęło 23,8%, co również jest nowym rekordem dla tej sieci.

SuperValu utrzymał 20,6% udziału w rynku, wyróżniając się największą liczbą wizyt klientów w sklepach tej sieci. Tymczasem Lidl posiada 12,5% udziału w rynku, a sieć Aldi posiada 10,8% udziału w rynku, według analizy Kantar.