W związku z nadchodzącym Budżetem 2025 oraz potencjalnymi nowymi świadczeniami zaleca się szczególną ostrożność.
Garda i FraudSMART ostrzegają mieszkańców Irlandii przed rosnącą falą oszustw ze strony osób, które podszywają się pod rządową stronę Gov.ie.
Budżet 2025 w Irlandii
Szczególnie teraz, w okresie oczekiwania na Budżet 2025 i potencjalne przyznanie nowych świadczeń socjalnych, oszuści mogą próbować wykorzystać sytuację.
W ostatnim czasie odnotowano wzrost przypadków oszustw SMS-owych, w których ofiary otrzymują wiadomości rzekomo pochodzące z portalu rządowego gov.ie.
Wiadomości te informują o możliwości uzyskania świadczeń socjalnych, takich jak pakiety związane z gospodarstwem domowym czy zwroty podatku.
W wiadomościach zawarty jest link, który prowadzi do strony, gdzie rzekomo należy podać dane bankowe, aby rzekomo odebrać przysługujące świadczenie.
Ostrzeżenie dla mieszkańców
Na tym jednak oszustwo się nie kończy. Oszuści często kontaktują się z ofiarą ponownie, podszywając się pod pracowników banku.
Twierdzą, że karta bankowa została zablokowana z powodu rzekomego oszustwa i że bank musi ją teraz odzyskać. W tym celu wysyłają do domu ofiary fałszywego kuriera, który odbiera kartę.
W ten sposób przestępcy zdobywają zarówno dane osobowe, jak i dostęp do konta bankowego, a także fizycznie przejmują kartę bankową, co stawia ofiarę w poważnym niebezpieczeństwie utraty środków.
Wskazówki dla mieszkańców
- Nie odpowiadaj na niechciane SMS-y i nie podawaj swoich danych osobowych ani finansowych.
- Nie klikaj w żadne linki zawarte w wiadomościach.
- Nigdy nie udostępniaj danych zabezpieczających, takich jak PIN czy hasła do bankowości internetowej.
- Zablokuj nadawcę podejrzanej wiadomości i usuń ją.
- Jeśli nie jesteś pewien autentyczności wiadomości, zignoruj ją i skontaktuj się bezpośrednio z bankiem lub instytucją za pomocą danych kontaktowych dostępnych na oficjalnej stronie internetowej.
- Pamiętaj, że Twój bank nigdy nie wyśle kuriera po Twoją kartę bankową.
Jeśli podejrzewasz, że odpowiedziałeś na fałszywą wiadomość lub przekazałeś swoje dane, natychmiast skontaktuj się z bankiem, używając numeru znajdującego się na odwrocie karty lub na oficjalnej stronie banku. Dodatkowo, zgłoś incydent Gardzie, aby ograniczyć potencjalne straty.