Konsumenci nadal szukają okazji cenowych na rynku w Irlandii.
Nowe dane Kantar pokazują poziom inflacji na produkty żywnościowe w Irlandii w okresie 12 tygodni do początku lipca.
Inflacja w Irlandii
Inflacja żywnościowa wynosi obecnie 2,6%, co stanowi niewielki wzrost o 0,14 punktu procentowego w ciągu ostatniego miesiąca. To pierwsza taka sytuacja od 15 miesięcy. Mimo to inflacja pozostała na najniższym poziomie od marca 2022 roku.
Według Kantar, wzrost częstotliwości zakupów o 3,2% spowodował, że sprzedaż żywności na wynos wzrosła o 6,6% w ciągu czterech tygodni do 7 lipca.
Według agencji, irlandzcy konsumenci nadal szukają okazji cenowych na rynku, z ponad 25% wartości sprzedaży w promocji.
Detaliści, chcąc promować swoje produkty własnych marek, odnotowali silną sprzedaż w tym okresie, a klienci wydali dodatkowe 67,8 miliona euro w skali roku, co przełożyło się na wzrost rynku o 4,5% na tych liniach produktów.
Zakupy w Irlandii
Kiepska letnia pogoda wpłynęła na zmiany w preferencjach zakupowych konsumentów. Sprzedaż przekąsek słonych, czekolady, wina i cydru wzrosła łącznie o 12 milionów euro w lipcu.
Chłodniejsza pogoda spowodowała za to spadek sprzedaży schłodzonych sałatek, burgerów, grillowanych mięs i steków o 800 000 euro w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku. Natomiast sprzedaż zup i gorących napojów wzrosła o 1,8 miliona euro.
Sprzedaż online wzrosła o 12,1% w skali roku, co stanowi wzrost o 19,2 miliona euro, a nowi klienci przyczynili się do wzrostu o 12,5 miliona euro.
Klienci wydali również dodatkowe 15,5 miliona euro, czyli o 10,8% więcej na produkty premium własnych marek, podczas gdy sprzedaż markowych produktów wzrosła o 86,3 miliona euro, czyli o 6%.
Sieci sklepów w Irlandii
Dane Kantar pokazują również, że Dunnes Stores posiada 23,2% udziału w rynku, z rocznym wzrostem wynoszącym 7,2%.
Tesco posiada 23,1% udziału w rynku, co stanowi wzrost o 7,5% w skali roku, a SuperValu posiada 20,4% udziału w rynku, z rocznym wzrostem wynoszącym 3,2%.
Lidl posiada 13,9% udziału w rynku, z rocznym wzrostem wynoszącym 4,9%, a Aldi posiada 12% udziału w rynku, z rocznym wzrostem wynoszącym 0,6%.
Czytaj też: Ceny w Irlandii – zmiana kosztów w kluczowych sektorach