
Klienci, którzy podejrzewają, że mogli paść ofiarą oszustwa, powinni jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem.
Jeden z banków w Irlandii ostrzega swoich klientów o niepokojącej skali nowego zagrożenia.
Bank w Irlandii
W kwietniu Bank of Ireland odnotował gwałtowny wzrost liczby oszustw polegających na wysyłaniu fałszywych wiadomości tekstowych do klientów.
Przestępcy rozsyłają SMS-y, w których proszą o kontakt telefoniczny w sprawie rzekomej transakcji. Po wykonaniu połączenia ofiary są nakłaniane do przekazania poufnych danych bankowych lub przelania pieniędzy na konto oszustów.
W ciągu ostatniego miesiąca bank doprowadził do zamknięcia ponad 20 fałszywych linii telefonicznych wykorzystywanych przez przestępców. W porównaniu do poprzednich miesięcy jest to znaczny wzrost, który wzbudził poważne obawy o bezpieczeństwo finansowe klientów.
Jak działają oszuści?
Fałszywe wiadomości SMS mogą wyglądać bardzo wiarygodnie i trafiać do istniejących wątków wiadomości bankowych, co dodatkowo utrudnia ich rozpoznanie.
Zazwyczaj zawierają one pilne wezwania do działania, grożąc negatywnymi konsekwencjami w przypadku braku szybkiej reakcji.
W treści wiadomości klienci są proszeni o zadzwonienie pod podany numer telefonu w celu potwierdzenia danych osobowych lub informacji finansowych.
Ważne informacje dla klientów
Bank of Ireland zaleca, aby w przypadku jakichkolwiek wątpliwości dotyczących otrzymanego SMS-a:
- Skontaktować się bezpośrednio z bankiem, dzwoniąc na numer podany na karcie bankowej.
- Skorzystać z usługi TextChecker – wystarczy skopiować podejrzaną wiadomość, dodać słowo „CHECK” na jej początku i wysłać ją na numer 50365. Bank zweryfikuje autentyczność wiadomości i odeśle odpowiedź.
Klienci, którzy podejrzewają, że mogli paść ofiarą oszustwa, powinni jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem. Szybka reakcja umożliwia podjęcie działań zmierzających do zatrzymania procedury oszustwa i odzyskania środków dla poszkodowanego klienta.
Bank przypomina także, że w przypadku podejrzenia nieautoryzowanych transakcji na kartach płatniczych, może wysyłać SMS-y z prośbą o potwierdzenie wykonania operacji. W odpowiedzi należy jedynie wysłać „TAK” lub „NIE”.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa, klienci Bank of Ireland mogą kontaktować się z zespołem ds. oszustw 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, dzwoniąc na bezpłatny numer 1800 946 764.