Według najnowszych danych z Kantar widać utrzymujący się trend dotyczący cen żywności w Irlandii.
Inflacja cen żywności w Irlandii kontynuuje swój spadkowy trend, utrzymując się na najniższym poziomie od kwietnia 2022 roku, według najnowszego raportu Kantar.
Inflacja w Irlandii
W okresie 12 tygodni do 18 lutego br., ceny artykułów spożywczych wzrosły o 4,7% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, co stanowi znaczący spadek w porównaniu z 5,9%, odnotowanym w styczniu.
Zgodnie z analizą ponad 30 000 produktów w irlandzkich supermarketach, konsumenci nadal szukają najlepszych cen, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącej popularności produktów marki własnej.
Obecnie zajmują one 46% rynku, z rocznym wzrostem sprzedaży o 7,5%, co przekłada się na dodatkowe 112 mln euro wydane przez konsumentów.
W odpowiedzi na coroczne spowolnienie po okresie świątecznym, sprzedawcy detaliczni zwiększyli liczbę promocji.
Dzięki temu przyciągnęli kupujących, a ponad 27% wszystkich wydatków w analizowanym okresie pochodziło właśnie z produktów objętych ofertą promocyjną.
Sklepy w Irlandii
Irlandzcy konsumenci chętnie świętowali Walentynki w domu. Przełożyło się to na wzrost wydatków na czekoladki w pudełkach i na prezent (58% gospodarstw domowych dokonało takich zakupów).
Dodatkowo, zakończenie karnawału (Pancake Day) przyczyniło się do zwiększenia wydatków na mąkę, jajka i krem czekoladowy.
Według analizy Kantar, na rynku detalicznym w Irlandii nadal dominuje Dunnes Stores (24,3% udziału w rynku), a za nim plasują się Tesco i SuperValu (odpowiednio 23,5% i 20,6% udziału w rynku).
Sieci sklepów Lidl i Aldi również notują wzrosty, utrzymując odpowiednio 12,8% i 10,9% udziału w rynku w Irlandii.