Ceny żywności w Irlandii - czy ten trend się utrzyma?

Według najnowszych danych z Kantar widać utrzymujący się trend dotyczący cen żywności w Irlandii.

Inflacja cen żywności w Irlandii kontynuuje swój spadkowy trend, utrzymując się na najniższym poziomie od kwietnia 2022 roku, według najnowszego raportu Kantar.

Inflacja w Irlandii

W okresie 12 tygodni do 18 lutego br., ceny artykułów spożywczych wzrosły o 4,7% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej, co stanowi znaczący spadek w porównaniu z 5,9%, odnotowanym w styczniu.

Zgodnie z analizą ponad 30 000 produktów w irlandzkich supermarketach, konsumenci nadal szukają najlepszych cen, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącej popularności produktów marki własnej.

Obecnie zajmują one 46% rynku, z rocznym wzrostem sprzedaży o 7,5%, co przekłada się na dodatkowe 112 mln euro wydane przez konsumentów.

W odpowiedzi na coroczne spowolnienie po okresie świątecznym, sprzedawcy detaliczni zwiększyli liczbę promocji.

Dzięki temu przyciągnęli kupujących, a ponad 27% wszystkich wydatków w analizowanym okresie pochodziło właśnie z produktów objętych ofertą promocyjną.

Sklepy w Irlandii

Irlandzcy konsumenci chętnie świętowali Walentynki w domu. Przełożyło się to na wzrost wydatków na czekoladki w pudełkach i na prezent (58% gospodarstw domowych dokonało takich zakupów).

Dodatkowo, zakończenie karnawału (Pancake Day) przyczyniło się do zwiększenia wydatków na mąkę, jajka i krem czekoladowy.

Według analizy Kantar, na rynku detalicznym w Irlandii nadal dominuje Dunnes Stores (24,3% udziału w rynku), a za nim plasują się Tesco i SuperValu (odpowiednio 23,5% i 20,6% udziału w rynku).

Sieci sklepów Lidl i Aldi również notują wzrosty, utrzymując odpowiednio 12,8% i 10,9% udziału w rynku w Irlandii.