BPFI w Irlandii apeluje do konsumentów o ostrożność przy rezerwacji hoteli i dokonywaniu zakupów związanych z podróżami.
W ubiegłym roku w Irlandii skradziono prawie 100 mln euro poprzez oszustwa i wyłudzenia, jak wynika z najnowszych danych Bankowej i Płatniczej Federacji Irlandii (BPFI).
Oszustwa w Irlandii
Wartość oszustw wyniosła 98,6 mln euro, co stanowi wzrost o 16,4% w porównaniu do poziomów z 2022 roku, według FraudSMART, inicjatywy BPFI mającej na celu zwiększenie świadomości na temat oszustw.
BPFI ostrzega konsumentów przed oszustwami, które mogą przytrafić się podczas rezerwacji hoteli na wakacje. Oszuści coraz częściej wykorzystują złożone i zwodnicze metody, aby wyłudzić pieniądze od niczego nieświadomych turystów.
Przykład oszustwa hotelowego
BPFI przytoczyła przykład konsumenta, który zarezerwował pokój hotelowy przez popularną stronę internetową i otrzymał potwierdzenie e-mailem. Dwa dni później otrzymał kolejny e-mail, informujący, że płatność za rezerwację nie została zrealizowana.
E-mail zawierał bezpośrednie informacje z jego rezerwacji, jednak w adresie e-mail był błąd literowy, a link przekierowywał konsumenta na fałszywą stronę.
Oszuści często tworzą strony internetowe, które naśladują legalne platformy rezerwacyjne, oferując „wyjątkowe” oferty hotelowe.
Ochrona konsumenta
Konsumentów ostrzega się, że takie oferty mogą mieć subtelne różnice w nazwie strony i często zawierają błędy ortograficzne.
Wskazówki dotyczące bezpieczeństwa:
- Sprawdź oficjalne strony – Zawsze odwiedzaj oficjalne strony internetowe hoteli lub renomowanych platform rezerwacyjnych, aby sprawdzić oferty, zamiast klikać bezpośrednie linki w e-mailach czy reklamach.
- Unikaj płatności przelewem bankowym – Płatności kartą są bezpieczniejsze, ponieważ przelewy bankowe trudniej jest śledzić i odzyskać w przypadku oszustwa.
- Uważaj na copycat websites – Oszuści często tworzą strony, które naśladują wygląd i nazwę znanych platform rezerwacyjnych. Zwracaj uwagę na błędy w nazwach domen i literówki.
- Zgłaszaj podejrzane działania – Jeśli uważasz, że padłeś ofiarą oszustwa, natychmiast zgłoś to swojemu bankowi i Gardzie.
BPFI apeluje do konsumentów o ostrożność przy rezerwacji hoteli i dokonywaniu zakupów związanych z podróżami.
Oszuści stosują coraz bardziej złożone metody, aby wyłudzić pieniądze i dane osobowe. Należy więc zadbać o bezpieczeństwo finansowe, korzystać z oficjalnych stron internetowych i zgłaszać wszelkie podejrzane działania odpowiednim służbom.