Będzie to już druga podwyżka stawek opłat w Irlandii w ciągu zaledwie pół roku.
Już od 1 stycznia zaczną obowiązywać nowe stawki, jak podali przedstawiciele TII. Będzie to już druga podwyżka stawek opłat w Irlandii w ciągu zaledwie pół roku.
Podwyżki opłat w Irlandii
Pierwsza podwyżka opłat na większości płatnych dróg w Irlandii miała miejsce 1 lipca br. Zapowiadano wówczas jednak, że planowane są kolejne podwyżki.
Transport Infrastructure Ireland (TII) poinformował właśnie, iż wraz z początkiem przyszłego roku wzrosną opłaty za przejazd autostradą M50, Dublin Port Tunnel oraz na ośmiu drogach krajowych.
Wzrosty te wyniosą maksymalnie 20% w niektórych przypadkach i nie przekroczą wskaźnika inflacji. Na autostradzie M50 opłaty wzrosną o maksymalnie 40 centów, w zależności od rodzaju pojazdu oraz tego, czy kierowca korzysta z tagu, konta wideo i czy jest zarejestrowany.
Dla samochodów bez identyfikatorów lub kont wideo opłata wzrośnie o 20 centów, osiągając 3,70 euro. Samochody z tagami zobaczą wzrost o 20 centów, do 2,50 euro, a te z kontami wideo o 30 centów, osiągając 3,10 euro. Pozostałe kategorie pojazdów na M50 zobaczą podwyżki rządu od 30 do 40 centów.
Drogi w Irlandii
Podobnie, opłaty na krajowych drogach wzrosną o maksymalnie 50 centów, zależnie od rodzaju pojazdu. Na autostradzie M1 (Dublin – Belfast), M7/M8 (Dublin – Cork/Limerick), M8 (Portlaoise), N6 (Kinnegad – Galway City), N25WF (Cork – Rosslare Europort przez Waterford City) i N18-LT (Limerick – Galway), podwyżki wyniosą 10 centów dla motocykli, 20 centów dla samochodów i między 20 a 50 centów dla większych pojazdów.
Port Tunnel w Dublinie wprowadzi zwiększone opłaty w godzinach szczytu, podnosząc je o maksymalnie 2 euro, co stanowi wzrost o 20%. Stawki za przejazd tunelem w godzinach szczytu wzrosną z 10 do 12 euro, a poza godzinami szczytu z 3 do 3,50 euro.
Godziny szczytu to od 6:00 do 10:00 w kierunku południowym i od 16:00 do 19:00 w kierunku północnym w dni robocze, natomiast stawka poza godzinami szczytu obowiązuje w soboty i niedziele.
TII podkreśla, że poziom opłat jest regulowany za pomocą mechanizmu korekty inflacji (CPI) i nie mogą przekraczać wpływu inflacji.
Dochody z przewidywanego wzrostu w 2024 roku będą wykorzystane do finansowania działań związanych z ochroną i modernizacją, które generują wyższe koszty z powodu inflacji.