Jest to nowa alternatywa dla użytkowników mediów społecznościowych w Irlandii.
W Irlandii powstał nowy organ, który zajmuje się rozpatrywaniem odwołań od decyzji podejmowanych przez firmy z branży mediów społecznościowych.
Media społecznościowe w Irlandii
Appeals Centre Europe ma za zadanie zapewnić użytkownikom sprawiedliwą ocenę decyzji podejmowanych przez pracowników platform takich jak Facebook, TikTok i YouTube.
Appeals Centre Europe ma swoją siedzibę w Dublinie i zajmie się sprawami osób oraz organizacji z Irlandii i całej Unii Europejskiej.
Na początek będzie rozpatrywać skargi związane z decyzjami Facebooka, TikToka i YouTube’a, jednak jego kompetencje mają stopniowo obejmować także inne platformy mediów społecznościowych.
Centrum Odwołań Europa będzie zajmować się odwołaniami od decyzji platform dotyczących takich kwestii jak usuwanie treści oraz zawieszanie kont użytkowników.
Organ ma działać jako alternatywa dla długotrwałych i kosztownych postępowań sądowych, oferując bardziej przystępną opcję dla użytkowników mediów społecznościowych.
Appeals Centre Europe – centrum odwołań
Centrum zostało certyfikowane przez irlandzkiego regulatora mediów Coimisiún na Meán jako organ pozasądowego rozstrzygania sporów (ODS) w ramach unijnych przepisów o bezpieczeństwie online, zawartych w ustawie o usługach cyfrowych (DSA).
Chociaż decyzje wydawane przez centrum nie będą miały charakteru wiążącego, stanowi to ważny krok w kierunku zapewnienia przejrzystości i większej odpowiedzialności platform społecznościowych.
Na początku działalność centrum jest finansowana przez jednorazowy grant od Oversight Board Trust. Rada Nadzorcza centrum została powołana przez firmę Meta do nadzorowania decyzji dotyczących treści na jej platformach, ale działa niezależnie od Meta dzięki finansowaniu z nieodwołalnego funduszu powierniczego.
Po uruchomieniu centrum będzie finansowane z opłat pobieranych od firm mediów społecznościowych za każdą rozpatrywaną sprawę.
Opłaty i dzialalność
Zgłoszenie sporu do centrum wiąże się z uiszczeniem „symbolicznej opłaty” w wysokości 5 euro przez użytkownika, która zostanie zwrócona, jeśli centrum orzeknie na jego korzyść.
Appeals Centre Europe podkreśla, że będzie działać jako niezależny organ regulacyjny, który oferuje szybkie i opłacalne rozwiązania, niezależnie od rządów i firm. Dzięki temu użytkownicy będą mieli możliwość uzyskania sprawiedliwości w kwestii decyzji platform dotyczących treści.
Centrum będzie oceniać, czy decyzje platform są zgodne z ich politykami dotyczącymi treści, uwzględniając wszelkie zasady, wyjątki oraz odniesienia do praw człowieka. Będzie działać z wewnętrznym zespołem ekspertów, którzy będą analizować każdą sprawę.
Proces ten ma trwać maksymalnie 90 dni, zgodnie z wymogami ustawy DSA, choć centrum zapowiada, że większość spraw będzie rozstrzygana szybciej. Dodatkowo, centrum będzie gromadzić dane na temat wzorców postępowania, co pozwoli na identyfikację ryzyk systemowych, które mogą występować na różnych platformach.
Na początku działalności centrum zatrudni 25 osób, a do połowy przyszłego roku liczba pracowników wzrośnie do 40 osób.
Rozpatrywanie sporów ma rozpocząć się jeszcze przed końcem tego roku, co pozwoli użytkownikom szybko uzyskać dostęp do tego nowego mechanizmu rozstrzygania sporów.