Transport publiczny w Irlandii - nowe przepisy weszły w życie

Od poniedziałku zaczął obowiązywać nowy zakaz dla mieszkańców Irlandii.

Od poniedziałku obowiązuje zakaz przewozu hulajnóg elektrycznych w irlandzkim transporcie publicznym.

Hulajnogi elektryczne w Irlandii

Decyzja Narodowego Urzędu Transportu (National Transport Authority, NTA) dotyczy wszystkich rodzajów hulajnóg elektrycznych, w tym składanych i przenośnych.

Wyłączeni z zakazu są użytkownicy rowerów elektrycznych (e-bike) oraz skuterów dla osób z niepełnosprawnościami.

Zakaz został wprowadzony w związku z obawami dotyczącymi jakości baterii litowo-jonowych, które mogą stanowić zagrożenie pożarowe.

NTA, ogłaszając zakaz w sierpniu, podkreślił, że wiele hulajnóg elektrycznych wyposażonych jest w baterie litowo-jonowe, które są narażone na rozwijanie wewnętrznych usterek, mogących prowadzić do przegrzewania i samozapłonu.

Takie problemy z bateriami przyczyniły się do kilku przypadków pożarów w transporcie publicznym w Madrycie i Barcelonie.

Nowe przepisy w Irlandii

„Baterie litowo-jonowe są znane z rozwijania wewnętrznych wad, co może prowadzić do przegrzewania i zapłonu” – poinformowało NTA.

Baterie tego typu mogą wchodzić w tzw. „ucieczkę termiczną”, czyli proces, w którym bateria nadmiernie się nagrzewa, co prowadzi do wzrostu temperatury i może skutkować wydzielaniem toksycznych oparów, intensywnym pożarem, a nawet wybuchem.

Ponieważ hulajnogi elektryczne są stosunkowo nowym produktem, kontrola jakości ich konstrukcji nie jest jeszcze w pełni rozwinięta.

W przeciwieństwie do nich, rowery elektryczne i skutery dla osób z niepełnosprawnościami są regulowane od dłuższego czasu, dzięki czemu poziom bezpieczeństwa tych pojazdów jest wyższy.

Zakaz obejmuje wszystkie środki transportu podlegające umowie z NTA, w tym Dublin Bus, Bus Éireann, Go-Ahead Ireland, Iarnród Éireann, TFI Local Link oraz tramwaje Luas.