Podwyżki opłat w Irlandii - zapłacą kierowcy

Nowy rok przyniesie kolejne zmiany dla kierowców w Irlandii. Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą bowiem w życie nowe, wyższe stawki ważnych opłat.

Od stycznia wchodzą w życie nowe, wyższe stawki opłat drogowych w Irlandii. Zmiany obejmują autostradę M50, tunel Dublin Port Tunnel oraz drogi krajowe zarządzane w ramach partnerstw publiczno-prywatnych.

Opłaty drogowe w Irlandii

Nowy rok przyniesie kolejne zmiany dla kierowców w Irlandii. Transport Infrastructure Ireland (TII) zapowiedziała wzrost stawek opłat na kluczowych trasach w kraju, w tym na autostradzie M50 i w tunelu Dublin Port Tunnel.

Podwyżki, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku, mają związek ze wskaźnikiem inflacji i dotkną zarówno użytkowników prywatnych pojazdów, jak i firm transportowych. Decyzja ta budzi jednak kontrowersje i krytykę.

W przypadku Dublin Port Tunnel opłata za przejazd w godzinach szczytu porannego, czyli między 6:00 a 10:00 w dni robocze, w kierunku południowym wzrośnie do 14 euro.

W godzinach szczytu popołudniowego, od 16:00 do 19:00, w kierunku północnym, opłata pozostaje bez zmian i wyniesie 12 euro. Przejazdy poza godzinami szczytu nadal będą kosztować 3,50 euro. Natomiast autobusy i pojazdy ciężarowe są zwolnione z tych opłat.

Pozostałe opłaty

Na autostradzie M50 również wprowadzono podwyżki. Samochody osobowe zarejestrowane w systemie „tag” lub „video” zapłacą o 10 centów więcej. Taka sama podwyżka dotyczy autobusów, busów i lekkich pojazdów dostawczych, bez względu na sposób rejestracji.

Dla pojazdów ciężarowych o masie powyżej 10 000 kg opłata wzrośnie o 10 centów w przypadku rejestracji z tagiem i o 20 centów dla konta typu video. Nowe stawki oznaczają, że autobus lub bus bez konta M50 zapłaci 4,90 euro, a niezarejestrowany HGV powyżej 10 000 kg – 7,80 euro.

Podwyżki obejmą również osiem tras krajowych zarządzanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Na odcinkach M1, M7/M8, M8, N6, N18 (tunel w Limerick) oraz N25 (Waterford) opłaty dla samochodów osobowych i motocykli pozostaną bez zmian, natomiast autobusy i pojazdy ciężarowe zapłacą o 10 centów więcej.

Na trasach M3 i M4 wzrosną opłaty dla wszystkich kategorii pojazdów – w obu przypadkach o 10 centów. Przejazd samochodem osobowym na odcinku M3 będzie kosztować 1,80 euro, a na M4 – 3,60 euro. Dodatkowo, dla pojazdów ciężarowych powyżej 3 500 kg z czterema osiami lub więcej na M4, stawka wzrośnie o 20 centów.

Konsekwencje dla kierowców

Codzienne dojazdy do pracy staną się droższe – regularne korzystanie z autostrady M50 lub tunelu Dublin Port Tunnel może oznaczać wzrost rocznych wydatków transportowych nawet o kilkaset euro w budżecie domowym.

Dla firm transportowych zmiany te będą szczególnie odczuwalne, zwłaszcza dla przedsiębiorców operujących flotą ciężkich pojazdów, dla których nowe stawki oznaczają wyraźny wzrost kosztów prowadzenia działalności.

Brak rejestracji w systemie opłat drogowych, takim jak konto M50 lub tag, wiąże się z najwyższymi możliwymi stawkami, przez co niezarejestrowani kierowcy zapłacą najwięcej.

Wzrost cen może też skłonić część użytkowników dróg do poszukiwania alternatywnych tras objazdowych, co może wpłynąć na zwiększenie natężenia ruchu w innych rejonach miast i okolic.

Dlaczego rosną opłaty drogowe?

Podstawą prawną wprowadzanych zmian jest mechanizm indeksacji opłat na podstawie wskaźnika inflacji CPI. Według TII, podwyżki odpowiadają 2-procentowemu wzrostowi inflacji między sierpniem 2024 a sierpniem 2025 roku.

Agencja tłumaczy, że wpływy z opłat drogowych są przeznaczane na utrzymanie, modernizację i ochronę krajowej infrastruktury drogowej, a także na pokrycie kosztów eksploatacyjnych zarządzanych przez prywatnych operatorów w ramach koncesji.