Osoby prowadzące śledztwo poinformowały o schemacie, jaki z powodzeniem stosowali oszuści w Irlandii.
Funkcjonariusze Gardy z Krajowego Biura ds. Przestępczości Gospodarczej (GNECB) zatrzymali dwie osoby podejrzewane o kradzież środków pieniężnych z kont osób, od których wyłudzono dane.
Pracownik banku
W areszcie znalazł się 21-letni mężczyzna oraz 22-letnia kobieta. Złodzieje zastosowali popularne w ostatnim czasie metody tzw. smishingu i vishingu.
Pierwsze oszustwo polegało na wysyłaniu posiadaczom kont wiadomości tekstowej, która rzekomo pochodziła z ich banku. W wiadomości załączony był link, który przekierował na sklonowaną stronę internetową banku.
Osoby te następnie wpisywały swoje kody PIN, przez co oszuści otrzymywali dostęp do ich konta bankowego. Środki z kont poszkodowanych osób były przekazywane na konto tzw. muła pieniężnego.
Oszustwo w Irlandii
W przypadku tzw. vishingu mężczyzna, który jest pracownikiem banku, dzwonił klientów w sprawie rzekomych problemów z ich kartami płatniczymi.
Rozmówca wyjaśniał w bardzo wiarygodny sposób, że wystąpił problem z kontem klienta. Informował przy tym, że pracownik banku przyjedzie do jego domu, aby odebrać kartę płatniczą w celu rozwiązania problemu.
Karta ta była następnie używana do dokonania nieuczciwych transakcji na koncie klienta. Proceder ten był stosowany z powodzeniem, ponieważ ofiary wierzyły, że mają do czynienia ze swoim bankiem.
Funkcjonariusze GNECB współpracują obecnie z bankiem, w którym pracuje zatrzymany mężczyzna, aby określić, czy jakieś dane zostały przez niego naruszone oraz by ustalić dokładnie, jaka była jego rola w tym banku.